Kazimierz Rudzki i Wanda Łuczycka
MOJA OCENA: 5/10 (średni)
Gatunek: Dramat obyczajowy / Psychologiczny
W latach pięćdziesiątych w Krakowie miał miejsce proces pseudo-lekarza, który wyłudzał pieniądze i kosztowności od pewnej wdowy w zamian za „seanse” z jej dawno zmarłym mężem. Eskulap – hochsztapler, wcielając się w rolę medium potrafił być na tyle wiarygodny, że proceder przynosił dość pokaźne gratyfikacje. Wreszcie jednak oszusta zdemaskowano. Po kilku latach historia ta posłużyła za kanwę scenariusza dwóm wytrawnym literatom – Kornelowi Filipowiczowi i Tadeuszowi Różewiczowi.
W historii medyka – oszusta najbardziej zainteresowały ich nie
walory sensacyjne, czy „metafizyczne”, lecz psychologiczne. Gros uwagi
poświęcili więc analizie motywacji ofiar szarlatana. Co sprawia, że człowiek
szukając ulgi w cierpieniu tak łatwo daje się okłamywać i ośmieszać?
Scenarzyści próbują odpowiedzieć na te pytania, tworząc trzy dotknięte
cierpieniem postacie. Pierwszą z nich jest staruszką, świadoma zbliżającej się
śmierci; druga samotną telefonistką porzuconą przez narzeczonego; trzecia –
młodą dziewczyną nieuleczalnie chorą na paraliż nóg. Reżyser, wierny swej
realistycznej i czułej na codzienny konkret poetyce, ukazuje ich dramaty bez
zbędnego patosu, lecz wnikliwie. Prostota i życiowa „sprawiedliwość” to jeden z
głównych atutów „Głosu…”. Drugim jest bez wątpienia aktorstwo. Znakomitą
kreację stworzył zwłaszcza Kazimierz Rudzki jako lekarz – oszust Aksamitowski.
Podobała się także Wanda Łuczycka w trudnej roli jego „nawiedzonej” współpracownicy.
Znakomicie wywiązały się również ze swych zadań odtwórczynie postaci trzech
nieszczęśliwych „pacjentek” – Tatiana Czechowska, Danuta Szaflarska i debiutująca
na ekranie Marta Lipińska.Gatunek: Dramat obyczajowy / Psychologiczny
W latach pięćdziesiątych w Krakowie miał miejsce proces pseudo-lekarza, który wyłudzał pieniądze i kosztowności od pewnej wdowy w zamian za „seanse” z jej dawno zmarłym mężem. Eskulap – hochsztapler, wcielając się w rolę medium potrafił być na tyle wiarygodny, że proceder przynosił dość pokaźne gratyfikacje. Wreszcie jednak oszusta zdemaskowano. Po kilku latach historia ta posłużyła za kanwę scenariusza dwóm wytrawnym literatom – Kornelowi Filipowiczowi i Tadeuszowi Różewiczowi.
Akcja filmu toczy się na początku
lat sześćdziesiątych w Krakowie. Niespełniony lekarz nazwiskiem Aksamitowski,
mimo że nie ukończył studiów medycznych, zarabia na życie udzielaniem porad
lekarskich. Pewnego dnia poznaje byłą pielęgniarkę, która twierdzi, że słyszy
głosy z „tamtego świata”. Od tej pory oboje postanawiają wspólnie naciągać
naiwnych, serwując im usługi z pogranicza medycyny i spirytyzmu. Początkowo
wszystko układa się bez zarzutu. Jednak przychodzi moment, gdy praktykami
Aksamitowskiego zaczyna się interesować sąd.
SKALA:
Wanda Łuczycka i Krystyna Feldman
Marta Lipińska i Zdzisław Mrożewski
Kazimierz Rudzki
Tatiana Czechowska
Danuta Szaflarska i Kazimierz Rudzki
Reżyseria: Stanisław Różewicz / Scenariusz:
Kornel Filipowicz, Tadeusz Różewicz / Zdjęcia: Władysław Forbert / Muzyka: Wojciech
Kilar
Obsada:
Kazimierz Rudzki – Zenon
Aksamitowski
Wanda Łuczycka – Wiktoria Habryk
Tatiana Czechowska – rejentowa
Anna Kotulińska
Danuta Szaflarska – telefonistka
Stanisława Edelman
Krystyna Feldman – Hela
Fabiańczykowa
Zdzisław Mrożewski – profesor
Choberski, ojciec Urszuli
Maria Homerska – Choberska, matka
Urszuli
Marta Lipińska – Urszula
Choberska
Barbara Modelska – Jola, kochanka
Aksamitowskiego
Bolesław Płotnicki – Barański
Elżbieta Osterwa – Barańska
Helena Dąbrowska – kwiaciarka w
barze
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz