sobota, 26 pa藕dziernika 2019

138) PAWE艁 I GAWE艁 / 1938 / re偶 Mieczys艂aw Krawicz 馃槂

Eugeniusz Bodo i Helena Gross贸wna

MOJA OCENA: 8/10 (bardzo dobry)

Gatunek: Komedia

Film Mieczys艂awa Krawicza z 1938 roku. Jedna z najlepszych przedwojennych komedii polskich, bardzo lu藕no nawi膮zuj膮ca do motywu z bajki Aleksandra Fredry pod tym samym tytu艂em.


"Pawe艂 i Gawe艂" jest do pewnego stopnia typow膮 realizacj膮 gatunku, kt贸ry w mi臋dzywojennej Polsce cieszy艂 si臋 ogromn膮 popularno艣ci膮. W pocz膮tkowym okresie rozwoju dziesi膮tej muzy, kiedy na ekranach na ca艂ym 艣wiecie kr贸lowa艂y gwiazdy takie jak Charlie Chaplin czy Buster Keaton, komedie powstawa艂y nad Wis艂膮 do艣膰 rzadko. Gatunek zacz膮艂 si臋 dynamicznie rozwija膰 w Polsce dopiero wraz z nastaniem epoki kina d藕wi臋kowego w latach 30. By艂o to cz臋艣ciowo spowodowane faktem, 偶e mo偶liwo艣膰 rejestracji d藕wi臋ku pozwoli艂a tw贸rcom na wykorzystanie bardzo bogatej tradycji kabaretowej, wyj膮tkowo popularnej w mi臋dzywojniu.

Gwiazdorzy komedii, tacy jak Eugeniusz Bodo i Adolf Dymsza, kt贸rzy graj膮 g艂贸wne role w "Pawle i Gawle", wywodzili si臋 w艂a艣nie z rewii lub kabaret贸w. Sta艂ym sk艂adnikiem polskiej odmiany gatunku by艂y nie tylko gagi, lecz tak偶e piosenki, zazwyczaj wplatane w opowie艣膰 bez wi臋kszej troski o realizm. Bardzo rozpowszechnione by艂y motywy przebieranek, zamiany to偶samo艣ci, udawania kogo艣 innego. Bohaterka "Czy Lucyna to dziewczyna" (1934) zak艂ada艂a m臋ski str贸j, a Eugeniusz Bodo w damskim odzieniu 艣piewa艂 "Sex appeal to nasza bro艅 kobieca" w filmie "Pi臋tro wy偶ej" (1937). "Pawe艂 i Gawe艂" nie jest na tym tle niczym szczeg贸lnie oryginalnym, jednak wyr贸偶nia si臋 spo艣r贸d innych produkcji humorem i lekko艣ci膮 wykonania.

Tytu艂 filmu oraz imiona bohater贸w nawi膮zuj膮 do znanej bajki Aleksandra Fredry o dw贸ch zwa艣nionych s膮siadach. W tym samym budynku konstruktor Pawe艂 Gawlicki (Eugeniusz Bodo) sprzedaje aparaty radiowe, a Gawe艂 Pawlicki (Adolf Dymsza) prowadzi sklep z artyku艂ami gospodarstwa domowego. Pierwszy m臋偶czyzna jest spokojny i skupiony na pracy, drugi uwielbia p艂ata膰 figle. Okazji do 偶art贸w jest wiele, poniewa偶 bohaterowie musz膮 nieustanie komunikowa膰 si臋 ze sob膮, aby po艂膮czone wsp贸ln膮 sieci膮 elektryczn膮 sklepy prawid艂owo funkcjonowa艂y. Motyw sporu mi臋dzy s膮siadami, bardzo silnie obecny w polskiej literaturze, nie zostaje jednak przez tw贸rc贸w komedii zbytnio rozwini臋ty – wiersz Fredry jest tylko ma艂o zobowi膮zuj膮cym punktem wyj艣cia, poniewa偶 Pawe艂 i Gawe艂 w filmie s膮 w gruncie rzeczy do艣膰 sympatyczni. W艂a艣ciwa opowie艣膰 zaczyna si臋 w momencie, kiedy m臋偶czy藕ni udaj膮 si臋 w interesach do Warszawy i przez zrz膮dzenie losu l膮duj膮 najpierw we wsp贸lnym wagonie, a p贸藕niej w tym samym pokoju hotelowym. W Pawle zakochuje si臋 spotkana w drodze do stolicy dziewi臋tnastoletnia skrzypaczka Violetta (Helena Gross贸wna). Problem w tym, 偶e uzale偶niona od szemranego impresaria dziewczyna musi ze wzgl臋d贸w marketingowych przebiera膰 si臋 na co dzie艅 za dziecko i udawa膰 trzynastolatk臋...

Oczywi艣cie fabu艂a komedii Krawicza jest z punktu widzenia prawdopodobie艅stwa absurdalna: Pawe艂 nie rozpoznaje, 偶e kobieta w kt贸rej si臋 zakocha艂 i rzekoma trzynastolatka to jedna i ta sama osoba. Sytuacja mo偶e miejscami konfundowa膰 widza – trzydziestoczteroletnia Helena Gross贸wna gra dziewi臋tnastolatk臋, kt贸ra udaje trzynastoletni膮 pann臋, zachowuj膮c膮 si臋 jak pi臋cioletnie dziecko. Najlepiej wida膰 to w scenie, kiedy Pawe艂 i Gawe艂 艣piewaj膮 zakochanej i rozanielonej "dziewczynce" ko艂ysank臋 "Ach, 艣pij kochanie" (tw贸rcami s艂ynnej piosenki byli Henryk Wars i Ludwik Starski). Cho膰 motyw ten s艂u偶y wy艂膮cznie farsowej rozrywce, to jednak 艂atwo dostrzec tu pewien podtekst seksualny, kt贸ry m贸g艂by by膰 interesuj膮cym materia艂em dla psychoanalitycznych i genderowych bada艅 popkultury. "Pawe艂 i Gawe艂" niejako mimochodem zwraca ponadto uwag臋 na fakt, 偶e postrzegamy ludzi w spos贸b zautomatyzowany, zgodny ze spo艂eczno-kulturowymi schematami. Kiedy Violetta pojawia si臋 w dzieci臋cej sukience, z ogromn膮 kokardk膮 wpi臋t膮 we w艂osy, jest kwalifikowana przez bohatera jako dziecko i kompletnie ignorowana, natomiast gdy ubiera sukni臋 wieczorow膮 i zmienia fryzur臋, od razu zdobywa serce m臋偶czyzny. W komediach takich jak "Pawe艂 i Gawe艂" 艣wiat jawi si臋 jako wielki teatr, w kt贸rym ogromne znaczenie maj膮 stroje, maski, kulturowe i spo艂eczne role.

Cho膰 w filmie Krawicza mo偶na odnale藕膰 wiele ukrytych kulturowych znacze艅, kt贸re s膮 bardzo interesuj膮ce z dzisiejszej perspektywy, to jednak intencj膮 tw贸rc贸w by艂o wy艂膮cznie dostarczenie bezpretensjonalnej rozrywki. Pod tym wzgl臋dem obraz Krawicza prezentuje wy偶szy poziom ni偶 przeci臋tne polskie komedie z tamtych czas贸w. Tw贸rcy zr臋cznie pos艂uguj膮 si臋 komizmem sytuacyjnym i umiej臋tnie wprowadzaj膮 do absurdalnej fabu艂y gagi. Humor jest prosty, ale niekiedy naprawd臋 zabawny, np. w scenie, w kt贸rej niczego nie艣wiadomy Gawe艂 zostaje wzi臋ty – na skutek 偶artu Paw艂a – za kelnera i oburza klient贸w restauracji swoim aroganckim zachowaniem. Wszystko to sprawia, 偶e "Pawe艂 i Gawe艂" to jedna z najbardziej uroczych komedii eskapistycznego, oderwanego od reali贸w polskiego kina przedwojennego. W czasie premiery filmu koniec tej epoki ju偶 si臋 zbli偶a艂 – w nast臋pnym roku wybuch艂a wojna, a w pi臋膰 lat p贸藕niej Eugeniusz Bodo zmar艂 w radzieckim 艂agrze.
SKALA: 馃槂馃檪馃槓馃槙☹️

Helena Gross贸wna i Adolf Dymsza

Eugeniusz Bodo i Adolf Dymsza

Adolf Dymsza, Eugeniusz Bodo i Helena Gross贸wna

J贸zef Orwid, Adolf Dymsza i Eugeniusz Bodo

Helena Gross贸wna i Eugeniusz Bodo

Eugeniusz Bodo i Helena Gross贸wna

Eugeniusz Bodo, Helena Gross贸wna, Tadeusz Fijewski, Adolf Dymsza i Halina Doree

Helena Gross贸wna i Adolf Dymsza

Adolf Dymsza, J贸zef Orwid, Eugeniusz Bodo i Helena Gross贸wna

Helena Gross贸wna

Adolf Dymsza, Eugeniusz Bodo i Helena Gross贸wna

Re偶yseria: Mieczys艂aw Krawicz / Scenariusz: Napoleon S膮dek, Ludwik Starski, Jan Fethke / Zdj臋cia: Stanis艂aw Lipi艅ski  / Muzyka: Henryk Wars


Obsada:

Eugeniusz Bodo – Pawe艂 Gawlicki
Adolf Dymsza – Gawe艂 Pawlicki
Helena Gross贸wna – Violetta Bellamy
J贸zef Orwid – Hubert, jej impresario
Ludwik Sempoli艅ski – 偶igolak
Tadeusz Fijewski – Stefek, pracownik Paw艂a
Zofia Mellerowicz – gospodyni
Halina Doree – Anielcia, c贸rka gospodyni
Irena Skwierczy艅ska – Cyganka
Karol Dorwski – reporter

3 komentarze:

  1. 艢wietny blog, o sporej cz臋艣ci tych film贸w o kt贸rych piszesz nie mia艂am poj臋cia :) aktualnie ogl膮dam co raz starsze produkcje, dzi臋ki za inspiracj臋

    Pozdrawiam! Je艣li masz chwilk臋, zapraszam Ci臋 do siebie http://familymess.pl

    OdpowiedzUsu艅
  2. 艢wietny blog, dzi臋ki za inspiracje! Ostatnio ogl膮dam co raz starsze produkcje :) o sporej cz臋艣ci tych film贸w nie s艂ysza艂am.

    Pozdrawiam! Je艣li masz chwilk臋, zapraszam Ci臋 do siebie http://familymess.pl

    OdpowiedzUsu艅
  3. 艢wietny blog, dzi臋ki za inspiracje! Ostatnio ogl膮dam co raz starsze produkcje :) o sporej cz臋艣ci tych film贸w nie s艂ysza艂am.

    Pozdrawiam! Je艣li masz chwilk臋, zapraszam Ci臋 do siebie http:// familymess.pl

    OdpowiedzUsu艅

POLECANE POSTY

263) KLUB SZACHIST脫W / 1967 / re偶 Witold Lesiewicz 馃檪