El偶bieta K臋pi艅ska i Jerzy Kozakiewicz
MOJA OCENA: 5/10 (艣redni)
Gatunek: Krymina艂 / Sensacyjny
„Dotkni臋cie nocy” to drugi chronologicznie, po „M臋偶u mojej 偶ony”, film w dorobku Stanis艂awa Barei i zarazem pierwszy polski ekranowy „krymina艂”. Kanw膮 scenariusza by艂y wypadki autentyczne. W drugiej po艂owie lat pi臋膰dziesi膮tych na szosie pod Pleszewem na jad膮cy z banku samoch贸d napadli nieznani sprawcy. Nie tylko ograbili konw贸j, ale zabili jeszcze cztery osoby – dwie kasjerki, stra偶nika i kierowc臋. W utworze Barei jest podobnie. Re偶yser opowiada ca艂膮 histori臋 z punktu widzenia przest臋pcy. Widz zatem od pocz膮tku wie, kto jest czarnym charakterem.
Gatunek: Krymina艂 / Sensacyjny
„Dotkni臋cie nocy” to drugi chronologicznie, po „M臋偶u mojej 偶ony”, film w dorobku Stanis艂awa Barei i zarazem pierwszy polski ekranowy „krymina艂”. Kanw膮 scenariusza by艂y wypadki autentyczne. W drugiej po艂owie lat pi臋膰dziesi膮tych na szosie pod Pleszewem na jad膮cy z banku samoch贸d napadli nieznani sprawcy. Nie tylko ograbili konw贸j, ale zabili jeszcze cztery osoby – dwie kasjerki, stra偶nika i kierowc臋. W utworze Barei jest podobnie. Re偶yser opowiada ca艂膮 histori臋 z punktu widzenia przest臋pcy. Widz zatem od pocz膮tku wie, kto jest czarnym charakterem.
No i wszystko by艂oby ca艂kiem
dobrze, gdyby nie odtw贸rca g艂贸wnej roli, kt贸ry wypada w moim odczuciu bardzo
sztucznie i nieprzekonuj膮co. Zdecydowanie mniej obecny na ekranie Wies艂aw Go艂as
pokazuje klas臋 w ka偶dej sekundzie swej odtwarzanej prze siebie roli. Dobrze
wypada r贸wnie偶 El偶bieta K臋pi艅ska. Bez nich film by艂by bardzo s艂aby, a z nimi
jest… 艣redni.
Jak powszechnie wiadomo potem
Stanis艂aw Bareja zas艂yn膮艂 jako tw贸rca znakomitych komedii. Do kina sensacyjnego
nie wr贸ci艂 ju偶 nigdy… I chyba dobrze.
Gatunek:krymina艂
Kr贸tki opis fabu艂y (kto nie chce,
niech nie czyta): Roman Jacenko pracuje jako fotograf w ma艂ym, prowincjonalnym
miasteczku. Ma do艣膰 mieszkania na obskurnym poddaszu i zamierza szybko – co
musi by膰 niezgodne z prawem – poprawi膰 sw贸j los. Zakochana w Jacence kasjerka
bankowa Beata informuje go o terminie i wysoko艣ci kolejnej wyp艂aty. W dniu,
kiedy konw贸j z pieni臋dzmi jedzie do banku fotograf, udaj膮c rannego, zatrzymuje
go. Dochodzi do wymiany strza艂贸w, padaj膮 zabici, ci臋偶ko ranna zostaje tak偶e
zakochana w nim kasjerka Beata, kt贸ra przez przypadek znajdowa艂a si臋 w
samochodzie. 艁up ukrywa w ruinach domu i na wysypisku 艣mieci. Do akcji wkracza
bowiem przebieg艂y kapitan Prokosz z miejscowego komisariatu milicji. Jacenko
stara si臋 skierowa膰 podejrzenie na konwojenta, lecz wpada w pu艂apk臋, kiedy
usi艂uje odnale藕膰 teczk臋 ze zrabowanymi pieni臋dzmi.
SKALA: 




El偶bieta K臋pi艅ska i Hanna Zembrzuska
Jerzy Kozakiewicz
Wies艂aw Go艂as
Hanna Zembrzuska i Jerzy Kozakiewicz
Jerzy Kozakiewicz i Wies艂aw Go艂as
Re偶yseria: Stanis艂aw Bareja / Scenariusz:
Aleksander 艢cibor-Rylski / Zdj臋cia: Jan Janczewski / Muzyka: Adam Walaci艅ski
Obsada:
Jerzy Kozakiewicz – fotograf
Roman Jacenko
El偶bieta K臋pi艅ska – Agnieszka
Hanna Zembrzuska – Beata,
pracownica banku
Wies艂aw Go艂as – kapitan Prokosz
Wanda 艁uczycka – Janka, kasjerka
z kombinatu
Kazimierz Dejunowicz – wo藕ny w
banku, wynajmuj膮cy pok贸j Jacence
Aleksander Dzwonkowski – pijaczek
Mieloch
Stefan 艢r贸dka – Rybicki, stra偶nik
konwoju z kombinatu
Kazimierz Wichniarz – sier偶ant
Walczak
Stanis艂aw Wyszy艅ski – porucznik
Kelerman
Stanis艂aw Brejdygant – milicjant
Boles艂aw P艂otnicki – handlarz Jan
Piterak
Helena Gruszecka – handlarka
Krystyna Piterakowa
Irena Orzecka – staruszka
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz