Elżbieta Kępińska i Jerzy Kozakiewicz
MOJA OCENA: 5/10 (średni)
Gatunek: Kryminał / Sensacyjny
„Dotknięcie nocy” to drugi chronologicznie, po „Mężu mojej żony”, film w dorobku Stanisława Barei i zarazem pierwszy polski ekranowy „kryminał”. Kanwą scenariusza były wypadki autentyczne. W drugiej połowie lat pięćdziesiątych na szosie pod Pleszewem na jadący z banku samochód napadli nieznani sprawcy. Nie tylko ograbili konwój, ale zabili jeszcze cztery osoby – dwie kasjerki, strażnika i kierowcę. W utworze Barei jest podobnie. Reżyser opowiada całą historię z punktu widzenia przestępcy. Widz zatem od początku wie, kto jest czarnym charakterem.
Gatunek: Kryminał / Sensacyjny
„Dotknięcie nocy” to drugi chronologicznie, po „Mężu mojej żony”, film w dorobku Stanisława Barei i zarazem pierwszy polski ekranowy „kryminał”. Kanwą scenariusza były wypadki autentyczne. W drugiej połowie lat pięćdziesiątych na szosie pod Pleszewem na jadący z banku samochód napadli nieznani sprawcy. Nie tylko ograbili konwój, ale zabili jeszcze cztery osoby – dwie kasjerki, strażnika i kierowcę. W utworze Barei jest podobnie. Reżyser opowiada całą historię z punktu widzenia przestępcy. Widz zatem od początku wie, kto jest czarnym charakterem.
No i wszystko byłoby całkiem
dobrze, gdyby nie odtwórca głównej roli, który wypada w moim odczuciu bardzo
sztucznie i nieprzekonująco. Zdecydowanie mniej obecny na ekranie Wiesław Gołas
pokazuje klasę w każdej sekundzie swej odtwarzanej prze siebie roli. Dobrze
wypada również Elżbieta Kępińska. Bez nich film byłby bardzo słaby, a z nimi
jest… średni.
Jak powszechnie wiadomo potem
Stanisław Bareja zasłynął jako twórca znakomitych komedii. Do kina sensacyjnego
nie wrócił już nigdy… I chyba dobrze.
Gatunek:kryminał
Krótki opis fabuły (kto nie chce,
niech nie czyta): Roman Jacenko pracuje jako fotograf w małym, prowincjonalnym
miasteczku. Ma dość mieszkania na obskurnym poddaszu i zamierza szybko – co
musi być niezgodne z prawem – poprawić swój los. Zakochana w Jacence kasjerka
bankowa Beata informuje go o terminie i wysokości kolejnej wypłaty. W dniu,
kiedy konwój z pieniędzmi jedzie do banku fotograf, udając rannego, zatrzymuje
go. Dochodzi do wymiany strzałów, padają zabici, ciężko ranna zostaje także
zakochana w nim kasjerka Beata, która przez przypadek znajdowała się w
samochodzie. Łup ukrywa w ruinach domu i na wysypisku śmieci. Do akcji wkracza
bowiem przebiegły kapitan Prokosz z miejscowego komisariatu milicji. Jacenko
stara się skierować podejrzenie na konwojenta, lecz wpada w pułapkę, kiedy
usiłuje odnaleźć teczkę ze zrabowanymi pieniędzmi.
SKALA:
Elżbieta Kępińska i Hanna Zembrzuska
Jerzy Kozakiewicz
Wiesław Gołas
Hanna Zembrzuska i Jerzy Kozakiewicz
Jerzy Kozakiewicz i Wiesław Gołas
Reżyseria: Stanisław Bareja / Scenariusz:
Aleksander Ścibor-Rylski / Zdjęcia: Jan Janczewski / Muzyka: Adam Walaciński
Obsada:
Jerzy Kozakiewicz – fotograf
Roman Jacenko
Elżbieta Kępińska – Agnieszka
Hanna Zembrzuska – Beata,
pracownica banku
Wiesław Gołas – kapitan Prokosz
Wanda Łuczycka – Janka, kasjerka
z kombinatu
Kazimierz Dejunowicz – woźny w
banku, wynajmujący pokój Jacence
Aleksander Dzwonkowski – pijaczek
Mieloch
Stefan Śródka – Rybicki, strażnik
konwoju z kombinatu
Kazimierz Wichniarz – sierżant
Walczak
Stanisław Wyszyński – porucznik
Kelerman
Stanisław Brejdygant – milicjant
Bolesław Płotnicki – handlarz Jan
Piterak
Helena Gruszecka – handlarka
Krystyna Piterakowa
Irena Orzecka – staruszka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz