Leon Niemczyk i Zygmunt Malanowicz
MOJA OCENA: 7/10 (dobry)
Gatunek: Dramat / Psychologiczny
Debiut fabularny Romana Polańskiego, zarazem jedyny jego film pełnometrażowy nakręcony w kraju. Jego premiera w marcu 1962 r. wywołała skrajnie przeciwne reakcje krytyki i wściekłość ówczesnego I sekretarza KC PZPR Władysława Gomułki. Filmowi zarzucano kosmopolityzm, tak nie pasujący do królującej wówczas tzw. szkoły polskiej i gloryfikowanie konsumpcyjnego stylu życia, z konieczności obcego, w początkach lat 60., większości rodaków.
Prorokowano, że film nie zdoła przebić
się za granicą, nie zdobędzie żadnej nagrody. A tymczasem uhonorowano go
nagrodą FIPRESCI na festiwalu w Wenecji w 1962 r., Brązowym Delfinem w
Teheranie w 1963 r., Grand Prix w Prades i nagrodą krytyki na MFF Panamie w
1964 r. Był też pierwszym polskim filmem nominowanym do Oscara. Rywalizację
przegrał, ale z nie byle jakim konkurentem, bo z „Osiem i pół” Felliniego.Gatunek: Dramat / Psychologiczny
Debiut fabularny Romana Polańskiego, zarazem jedyny jego film pełnometrażowy nakręcony w kraju. Jego premiera w marcu 1962 r. wywołała skrajnie przeciwne reakcje krytyki i wściekłość ówczesnego I sekretarza KC PZPR Władysława Gomułki. Filmowi zarzucano kosmopolityzm, tak nie pasujący do królującej wówczas tzw. szkoły polskiej i gloryfikowanie konsumpcyjnego stylu życia, z konieczności obcego, w początkach lat 60., większości rodaków.
Historia jest prosta, wręcz
banalna. Andrzej, znany dziennikarz sportowy, wyjeżdża ze swą znacznie młodszą
i atrakcyjną żoną Krystyną na krótki wypoczynek na Mazury. Prowadzony przez
niego samochód zostaje zatrzymany na szosie przez młodego autostopowicza, przy
czym omal nie dochodzi do wypadku, bo chłopak do ostatniej chwili nie schodzi z
drogi pędzącego pojazdu, zmuszając Andrzeja do gwałtownego hamowania. Ta
brawura imponuje dziennikarzowi, decyduje się zabrać chłopaka do samochodu. W
przystani na małżonków czeka piękny jacht. Chłopak daje się namówić do wejścia
na pokład i jacht wypływa na jeziora.
Ale pomiędzy trojgiem pasażerów
zaczyna narastać z godziny na godzinę konflikt, którego podłożem jest
kabotynizm Andrzeja drażniący ambicję autostopowicza. Andrzej wyposażony jest
bowiem we wszelkie atrybuty stosowne do wieku, pozycji społecznej i prestiżu:
luksusowy zachodni samochód, jacht kabinowy i piękną żonę. Z tymi wszystkimi
atutami czuje się lepszy, mądrzejszy i mocniejszy, a jego pewność siebie
graniczy z bufonadą. Zabrany po drodze chłopak jest jakby jego dokładnym przeciwieństwem.
Nie dysponuje niczym poza młodością, skłonnością do hazardu i sprężynowym
nożem. Na oczach Krystyny, pełniącej rolę swoistej publiczności, każdy z
mężczyzn stara się przelicytować konkurenta. Dziennikarz nie przebiera w
środkach; z sadystyczną rozkoszą wykazuje chłopakowi swoją wyższość jako
właściciel samochodu i jako kapitan jachtu, zmusza go do wykonywania rozkazów i
drwi z jego nieznajomości życia jachtowego. Wydaje się, że tylko po to zaprosił
autostopowicza na jacht, by jego kosztem móc się popisać przed żoną swoją
doskonałością.
Chłopak broni się, kpi z
jachtowej hierarchii, przeciwstawiając jej swobodę, fantazję i spontaniczność.
W głębi ducha zazdrości jednak dziennikarzowi jego luksusowego życia i w
gruncie rzeczy niczym nie różni się od niego, poza tym, że jeden już ma to
wszystko, o czym drugi dopiero marzy. W trakcie jednej z licznych scysji
sprężynowiec chłopaka ląduje, za sprawą Andrzeja, w wodzie. Młodzieniec
tłumaczy się, że nie umie pływać, więc nie zdoła go wyłowić. Zepchnięty przez
Andrzeja do jeziora, faktycznie znika w wodzie. Czy utonął?
Przestraszony Andrzej rzuca się
na ratunek, ale nie znajduje tonącego ciała. Wraca na pokład, gdzie dochodzi do
ostrej awantury między nim a oburzoną jego postępkiem Krystyną. Ulegając jej żądaniu
Andrzej płynie do brzegu jeziora, by o wypadku powiadomić milicję.
Autostopowicz jednak nie utonął. Ukryty za boją obserwował małżeńską kłótnię.
Gdy Andrzej oddala się znacznie od jachtu, chłopak wraca na pokład. Tam między
nim a Krystyną dochodzi do zbliżenia.
W filmie dwóm zawodowym aktorom:
Leonowi Niemczykowi i Zygmuntowi Malanowiczowi towarzyszy amatorka Jolanta
Umecka, wówczas studentka IV roku Akademii Muzycznej w Warszawie, spotkana
przypadkowo przez Polańskiego na basenie Legii.
SKALA:
Jolanta Umecka i Leon Niemczyk
Jolanta Umecka i Leon Niemczyk
Leon Niemczyk, Jolanta Umecka i Zygmunt Malanowicz
Leon Niemczyk i Zygmunt Malanowicz
Reżyseria: Roman Polański / Scenariusz:
Roman Polański, Jerzy Skolimowski, Jakub Goldberg / Zdjęcia: Jerzy Lipman / Muzyka:
Krzysztof Komeda
Obsada:
Jolanta Umecka – Krystyna
Leon Niemczyk – Andrzej
Zygmunt Malanowicz – chłopak
Roman Polański – chłopak (głos)
Anna Ciepielewska – Krystyna
(głos)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz