Lucyna Winnicka
MOJA OCENA: 8/10 (bardzo dobry)
Gatunek: Dramat / Psychologiczny
Scenariusz tego filmu powstał na motywach znanego opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Akcja utworu literackiego i filmu toczy się w XVIII wieku na Stolarszczyźnie w położonym na odludziu klasztorze. Miejscowe zakonnice, wraz z ich przeoryszą Joanną opętał diabeł. Z pomocą zgromadzeniu przybywa młody egzorcysta – ksiądz Suryn.
Jego zabiegi,
modlitwa i umartwienia okazują się jednak bezowocne. Co więcej, kapłanowi
zaczyna się udzielać atmosfera dziwnego niepokoju, panująca w klasztorze. Coraz
częściej przeżywa duchowe rozterki, coraz częściej czuje się zagubiony. Nie
zdaje sobie sprawy, że u źródła jego problemów tkwi jak najbardziej świecka
miłość do matki Joanny. To ona popycha Suryna do dramatycznego kroku. Ksiądz
postanawia uleczyć ukochaną kobietę nawet za cenę grzechu śmiertelnego… Rabin,
u którego szuka pomocy, wyjawia mu prawdę: „Miłość jest na dnie wszystkiego”.
Do ludzkiej, ziemskiej miłości nie chcą jednak, nie mogą, czy też nie są w
stanie się przyznać ani ksiądz Suryn, ani Matka Joanna od Aniołów.Gatunek: Dramat / Psychologiczny
Scenariusz tego filmu powstał na motywach znanego opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Akcja utworu literackiego i filmu toczy się w XVIII wieku na Stolarszczyźnie w położonym na odludziu klasztorze. Miejscowe zakonnice, wraz z ich przeoryszą Joanną opętał diabeł. Z pomocą zgromadzeniu przybywa młody egzorcysta – ksiądz Suryn.
Opowiadanie Iwaszkiewicza,
nasycone atmosferą niesamowitości i mrocznego mistycyzmu, jest również subtelną
analizą ludzkich uczuć. Właśnie skomplikowana materia uczucia, łączącego Suryna
i Joannę najbardziej zafrapowała scenarzystów. Jerzy Kawalerowicz tak mówił o
tym w jednym z wywiadów: „W noweli Iwaszkiewicza zainteresowała mnie sprawa,
która jest bardzo bliska nam wszystkim: sprawa uczuć. To jest film o naturze
człowieka. Mimo bardzo specyficznego doboru postaci i realiów rozgrywa się w
filmie konflikt uczuć ludzi w habitach o psychice ludzi bez habitów”. Mimo tak
jednoznacznych deklaracji „Matka Joanna od Aniołów” nie poddaje się
jednoznacznej interpretacji. „Klasztorny melodramat”, traktat o konflikcie
„boskości” i „ludzkości” w człowieku, filozoficzna rozprawa na temat problemu
zła? „Matka Joanna…” do dziś frapuje, zastanawia, intryguje, prowokuje do
kolejnych pytań…
SKALA: 




Stanisław Jasiukiewicz i Anna Ciepielewska
Mieczysław Voit i Maria Chwalibóg
Zygmunt Zintel, Maria Chwalibóg i Anna Ciepielewska
Maria Chwalibóg i Franciszek Pieczka
Lucyna Winnicka
Lucyna Winnicka
Reżyseria: Jerzy Kawalerowicz / Scenariusz:
Tadeusz Konwicki, Jerzy Kawalerowicz / Zdjęcia: Jerzy Wójcik / Muzyka: Adam
Walaciński
Obsada:
Lucyna Winnicka – matka Joanna
Anna Ciepielewska – siostra
Małgorzata od Krzyża
Kazimierz Fabisiak – ksiądz Brym
Stanisław Jasiukiewicz –
Chrząszczewski
Mieczysław Voit – ksiądz Suryn,
Rabbi
Maria Chwalibóg – karczmarka
Antosia
Halina Billing-Wohl – zakonnica
Magda Teresa Wójcik – siostra
zakonna
Jerzy Kaczmarek – Kaziuk
Jarosław Kuszewski – Juraj
Zygmunt Zintel – Wincenty
Wołodkowicz
Franciszek Pieczka – Odryn
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz