Lucyna Winnicka
MOJA OCENA: 8/10 (bardzo dobry)
Gatunek: Dramat / Psychologiczny
Scenariusz tego filmu powsta艂 na motywach znanego opowiadania Jaros艂awa Iwaszkiewicza. Akcja utworu literackiego i filmu toczy si臋 w XVIII wieku na Stolarszczy藕nie w po艂o偶onym na odludziu klasztorze. Miejscowe zakonnice, wraz z ich przeorysz膮 Joann膮 op臋ta艂 diabe艂. Z pomoc膮 zgromadzeniu przybywa m艂ody egzorcysta – ksi膮dz Suryn.
Jego zabiegi,
modlitwa i umartwienia okazuj膮 si臋 jednak bezowocne. Co wi臋cej, kap艂anowi
zaczyna si臋 udziela膰 atmosfera dziwnego niepokoju, panuj膮ca w klasztorze. Coraz
cz臋艣ciej prze偶ywa duchowe rozterki, coraz cz臋艣ciej czuje si臋 zagubiony. Nie
zdaje sobie sprawy, 偶e u 藕r贸d艂a jego problem贸w tkwi jak najbardziej 艣wiecka
mi艂o艣膰 do matki Joanny. To ona popycha Suryna do dramatycznego kroku. Ksi膮dz
postanawia uleczy膰 ukochan膮 kobiet臋 nawet za cen臋 grzechu 艣miertelnego… Rabin,
u kt贸rego szuka pomocy, wyjawia mu prawd臋: „Mi艂o艣膰 jest na dnie wszystkiego”.
Do ludzkiej, ziemskiej mi艂o艣ci nie chc膮 jednak, nie mog膮, czy te偶 nie s膮 w
stanie si臋 przyzna膰 ani ksi膮dz Suryn, ani Matka Joanna od Anio艂贸w.Gatunek: Dramat / Psychologiczny
Scenariusz tego filmu powsta艂 na motywach znanego opowiadania Jaros艂awa Iwaszkiewicza. Akcja utworu literackiego i filmu toczy si臋 w XVIII wieku na Stolarszczy藕nie w po艂o偶onym na odludziu klasztorze. Miejscowe zakonnice, wraz z ich przeorysz膮 Joann膮 op臋ta艂 diabe艂. Z pomoc膮 zgromadzeniu przybywa m艂ody egzorcysta – ksi膮dz Suryn.
Opowiadanie Iwaszkiewicza,
nasycone atmosfer膮 niesamowito艣ci i mrocznego mistycyzmu, jest r贸wnie偶 subteln膮
analiz膮 ludzkich uczu膰. W艂a艣nie skomplikowana materia uczucia, 艂膮cz膮cego Suryna
i Joann臋 najbardziej zafrapowa艂a scenarzyst贸w. Jerzy Kawalerowicz tak m贸wi艂 o
tym w jednym z wywiad贸w: „W noweli Iwaszkiewicza zainteresowa艂a mnie sprawa,
kt贸ra jest bardzo bliska nam wszystkim: sprawa uczu膰. To jest film o naturze
cz艂owieka. Mimo bardzo specyficznego doboru postaci i reali贸w rozgrywa si臋 w
filmie konflikt uczu膰 ludzi w habitach o psychice ludzi bez habit贸w”. Mimo tak
jednoznacznych deklaracji „Matka Joanna od Anio艂贸w” nie poddaje si臋
jednoznacznej interpretacji. „Klasztorny melodramat”, traktat o konflikcie
„bosko艣ci” i „ludzko艣ci” w cz艂owieku, filozoficzna rozprawa na temat problemu
z艂a? „Matka Joanna…” do dzi艣 frapuje, zastanawia, intryguje, prowokuje do
kolejnych pyta艅…
SKALA:
Stanis艂aw Jasiukiewicz i Anna Ciepielewska
Mieczys艂aw Voit i Maria Chwalib贸g
Zygmunt Zintel, Maria Chwalib贸g i Anna Ciepielewska
Maria Chwalib贸g i Franciszek Pieczka
Lucyna Winnicka
Lucyna Winnicka
Re偶yseria: Jerzy Kawalerowicz / Scenariusz:
Tadeusz Konwicki, Jerzy Kawalerowicz / Zdj臋cia: Jerzy W贸jcik / Muzyka: Adam
Walaci艅ski
Obsada:
Lucyna Winnicka – matka Joanna
Anna Ciepielewska – siostra
Ma艂gorzata od Krzy偶a
Kazimierz Fabisiak – ksi膮dz Brym
Stanis艂aw Jasiukiewicz –
Chrz膮szczewski
Mieczys艂aw Voit – ksi膮dz Suryn,
Rabbi
Maria Chwalib贸g – karczmarka
Antosia
Halina Billing-Wohl – zakonnica
Magda Teresa W贸jcik – siostra
zakonna
Jerzy Kaczmarek – Kaziuk
Jaros艂aw Kuszewski – Juraj
Zygmunt Zintel – Wincenty
Wo艂odkowicz
Franciszek Pieczka – Odryn
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz