Maria Wachowiak i Tadeusz Janczar
MOJA OCENA: 8/10 (bardzo dobry)
Gatunek: Obyczajowy / Psychologiczny
Wydane w 1948 roku „Po偶egnania”, podobnie jak pisarski debiut Stanis艂awa Dygata „Jezioro Bode艅skie” krytyka zaliczy艂a do nurtu tzw. rozrachunk贸w inteligenckich. Pod wzgl臋dem stylistycznym obie ksi膮偶ki s膮 bli藕niaczo podobne.
Realizm s膮siaduje w nich z grotesk膮 i
pe艂nym ironii humorem. G艂贸wni bohaterowie wywodz膮 si臋 z przedwojennego
艣rodowiska mieszcza艅sko – inteligenckiego, czasami skoligaconego z
arystokracj膮, sportretowanego jako bastion skostnia艂ego konserwatyzmu. Ich
wsp贸ln膮 cech膮 jest ch臋膰 wyrwania si臋 z gorsetu konwenans贸w. Marz膮 o niezwyk艂ych
prze偶yciach, o 偶yciu „prawdziwym”, przybieraj膮 buntownicze pozy, uprawiaj膮
przekorn膮 psychologiczn膮 gr臋 z otoczeniem. Nie sta膰 ich jednak na realizacj臋
swych zamierze艅. Tak naprawd臋 s膮 wewn臋trznie zbyt s艂abi i wygodni. Bardziej
przypominaj膮 bystre, lecz rozkapryszone dzieci ni偶 autentycznych
nonkonformist贸w. „Po偶egnania” Wojciecha Jerzego Hasa znakomicie oddaj膮 ducha
Dygatowskiego orygina艂u. Re偶yserowi uda艂o si臋 znale藕膰 obrazowe ekwiwalenty dla
liryczno-refleksyjnej prozy autora „Disneylandu”. Nie tylko wiarygodnie ukaza艂
pe艂ne niuans贸w i niedopowiedze艅 psychologiczne pod艂o偶e zachowa艅 bohater贸w, lecz
tak偶e zachowa艂 ironiczno-groteskow膮 „otoczk臋” ich poczyna艅. Zauwa偶y艂a to od
razu krytyka, pisz膮c, 偶e Hasowskie „Po偶egnania” maj膮 tzw. atmosfer臋 i
nieuchwytny klimat. Z aktor贸w chwalono zw艂aszcza debiutantk臋 Maj臋 Wachowiak,
pod贸wczas jeszcze studentk臋 sto艂ecznej PWST, w roli chimerycznej Lidki.
Sprzeczne recenzje zebra艂 bardziej do艣wiadczony Tadeusz Janczar, ale te偶 jego Pawe艂
to bohater znacznie bardziej skomplikowany wewn臋trznie, raz dra偶ni膮cy, raz
zagubiony, nie bardzo wiedz膮cy, czego naprawd臋 chce. Trzonem fabu艂y „Po偶egna艅”
s膮 losy niespe艂nionej mi艂o艣ci Paw艂a – m艂odego ch艂opaka z zamo偶nej rodziny i
Lidki – fordanserki „z zasadami”. Po raz pierwszy spotkaj膮 si臋 w nocnym klubie.
Wybieraj膮c si臋 do tak podejrzanego miejsca Pawe艂 pragnie wyrazi膰 sw贸j bunt
przeciw mieszcza艅skiej obyczajowo艣ci W lokalu poznaje atrakcyjn膮, lecz
rozgoryczon膮 偶yciem tancerk臋. M艂odzi przypadaj膮 sobie do gustu na tyle, 偶e
wsp贸lnie wyje偶d偶aj膮 za miasto. Ich romans jest jednak kr贸tkotrwa艂y i
platoniczny. Na awanse Lidki Pawe艂 odpowiada, 偶e chodzi艂o mu tylko o to, by
wyrwa膰 j膮 ze z艂ego towarzystwa. Zreszt膮 wsp贸ln膮 idyll臋 szybko przerywa
interwencja ojca ch艂opaka i wojna. Spotykaj膮 si臋 po latach, kiedy Pawe艂
zwolniony zosta艂 z obozu koncentracyjnego. Lidka tymczasem wysz艂a za m膮偶 za
hrabiego Mirka, kuzyna Paw艂a. Uczucie Lidki i Paw艂a przetrwa艂o pr贸b臋 czasu,
tote偶 pozostaje ona w Podkowie Le艣nej, godz膮c si臋 z ucieczk膮 m臋偶a przed
zbli偶aj膮cym si臋 frontem.Gatunek: Obyczajowy / Psychologiczny
Wydane w 1948 roku „Po偶egnania”, podobnie jak pisarski debiut Stanis艂awa Dygata „Jezioro Bode艅skie” krytyka zaliczy艂a do nurtu tzw. rozrachunk贸w inteligenckich. Pod wzgl臋dem stylistycznym obie ksi膮偶ki s膮 bli藕niaczo podobne.
SKALA: 




Maria Wachowiak i Tadeusz Janczar
Maria Wachowiak, Jarema St臋powski i Tadeusz Janczar
Maria Wachowiak i Tadeusz Janczar
Gustaw Holoubek i Maria Wachowiak
Tadeusz Janczar i Saturnin 呕urawski
Bogumi艂 Kobiela i Tadeusz Janczar
Maria Wachowiak i Tadeusz Janczar
Re偶yseria: Wojciech Jerzy Has /
Scenariusz: Stanis艂aw Dygat i Wojciech Jerzy Has / Zdj臋cia: Mieczys艂aw Jahoda /
Muzyka: Lucjan Kaszycki
Obsada:
Maria Wachowiak – Lidka
Tadeusz Janczar – Pawe艂
Gustaw Holoubek – Mirek
Hanna Skar偶anka – Maryna
Saturnin 呕贸rawski – Feliks
Zdzis艂aw Mro偶ewski – ojciec Paw艂a
Bogumi艂 Kobiela – hrabia Tolo
Irena Stark贸wna – hrabina R贸偶a
Helena Soko艂owska – Waleria,
ciotka Paw艂a
J贸zef Pieracki – profesor
Michniewicz
Stanis艂aw Jaworski – doktor Janowski
Jarema St臋powski – kelner w
Podkowie Le艣nej
Irena Netto – w艂a艣cicielka
pensjonatu „Quo Vadis”
Adam Pawlikowski – oficer
niemiecki
Stanis艂aw Milski – profesor,
sprzedawca na stacji
Jadwiga Kuryluk – go艣膰 hrabiny
R贸偶y
Krystyna Sienkiewicz – prostytutka
z papierosem
J贸zef Kondrat – „Mistrz” w nocnym
lokalu
Bronis艂aw Pawlik – polski
偶o艂nierz
Boles艂aw P艂otnicki – kolejarz
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz