Maria Wachowiak i Tadeusz Janczar
MOJA OCENA: 8/10 (bardzo dobry)
Gatunek: Obyczajowy / Psychologiczny
Wydane w 1948 roku „Pożegnania”, podobnie jak pisarski debiut Stanisława Dygata „Jezioro Bodeńskie” krytyka zaliczyła do nurtu tzw. rozrachunków inteligenckich. Pod względem stylistycznym obie książki są bliźniaczo podobne.
Realizm sąsiaduje w nich z groteską i
pełnym ironii humorem. Główni bohaterowie wywodzą się z przedwojennego
środowiska mieszczańsko – inteligenckiego, czasami skoligaconego z
arystokracją, sportretowanego jako bastion skostniałego konserwatyzmu. Ich
wspólną cechą jest chęć wyrwania się z gorsetu konwenansów. Marzą o niezwykłych
przeżyciach, o życiu „prawdziwym”, przybierają buntownicze pozy, uprawiają
przekorną psychologiczną grę z otoczeniem. Nie stać ich jednak na realizację
swych zamierzeń. Tak naprawdę są wewnętrznie zbyt słabi i wygodni. Bardziej
przypominają bystre, lecz rozkapryszone dzieci niż autentycznych
nonkonformistów. „Pożegnania” Wojciecha Jerzego Hasa znakomicie oddają ducha
Dygatowskiego oryginału. Reżyserowi udało się znaleźć obrazowe ekwiwalenty dla
liryczno-refleksyjnej prozy autora „Disneylandu”. Nie tylko wiarygodnie ukazał
pełne niuansów i niedopowiedzeń psychologiczne podłoże zachowań bohaterów, lecz
także zachował ironiczno-groteskową „otoczkę” ich poczynań. Zauważyła to od
razu krytyka, pisząc, że Hasowskie „Pożegnania” mają tzw. atmosferę i
nieuchwytny klimat. Z aktorów chwalono zwłaszcza debiutantkę Maję Wachowiak,
podówczas jeszcze studentkę stołecznej PWST, w roli chimerycznej Lidki.
Sprzeczne recenzje zebrał bardziej doświadczony Tadeusz Janczar, ale też jego Paweł
to bohater znacznie bardziej skomplikowany wewnętrznie, raz drażniący, raz
zagubiony, nie bardzo wiedzący, czego naprawdę chce. Trzonem fabuły „Pożegnań”
są losy niespełnionej miłości Pawła – młodego chłopaka z zamożnej rodziny i
Lidki – fordanserki „z zasadami”. Po raz pierwszy spotkają się w nocnym klubie.
Wybierając się do tak podejrzanego miejsca Paweł pragnie wyrazić swój bunt
przeciw mieszczańskiej obyczajowości W lokalu poznaje atrakcyjną, lecz
rozgoryczoną życiem tancerkę. Młodzi przypadają sobie do gustu na tyle, że
wspólnie wyjeżdżają za miasto. Ich romans jest jednak krótkotrwały i
platoniczny. Na awanse Lidki Paweł odpowiada, że chodziło mu tylko o to, by
wyrwać ją ze złego towarzystwa. Zresztą wspólną idyllę szybko przerywa
interwencja ojca chłopaka i wojna. Spotykają się po latach, kiedy Paweł
zwolniony został z obozu koncentracyjnego. Lidka tymczasem wyszła za mąż za
hrabiego Mirka, kuzyna Pawła. Uczucie Lidki i Pawła przetrwało próbę czasu,
toteż pozostaje ona w Podkowie Leśnej, godząc się z ucieczką męża przed
zbliżającym się frontem.Gatunek: Obyczajowy / Psychologiczny
Wydane w 1948 roku „Pożegnania”, podobnie jak pisarski debiut Stanisława Dygata „Jezioro Bodeńskie” krytyka zaliczyła do nurtu tzw. rozrachunków inteligenckich. Pod względem stylistycznym obie książki są bliźniaczo podobne.
SKALA:
Maria Wachowiak i Tadeusz Janczar
Maria Wachowiak, Jarema Stępowski i Tadeusz Janczar
Maria Wachowiak i Tadeusz Janczar
Gustaw Holoubek i Maria Wachowiak
Tadeusz Janczar i Saturnin Żurawski
Bogumił Kobiela i Tadeusz Janczar
Maria Wachowiak i Tadeusz Janczar
Reżyseria: Wojciech Jerzy Has /
Scenariusz: Stanisław Dygat i Wojciech Jerzy Has / Zdjęcia: Mieczysław Jahoda /
Muzyka: Lucjan Kaszycki
Obsada:
Maria Wachowiak – Lidka
Tadeusz Janczar – Paweł
Gustaw Holoubek – Mirek
Hanna Skarżanka – Maryna
Saturnin Żórawski – Feliks
Zdzisław Mrożewski – ojciec Pawła
Bogumił Kobiela – hrabia Tolo
Irena Starkówna – hrabina Róża
Helena Sokołowska – Waleria,
ciotka Pawła
Józef Pieracki – profesor
Michniewicz
Stanisław Jaworski – doktor Janowski
Jarema Stępowski – kelner w
Podkowie Leśnej
Irena Netto – właścicielka
pensjonatu „Quo Vadis”
Adam Pawlikowski – oficer
niemiecki
Stanisław Milski – profesor,
sprzedawca na stacji
Jadwiga Kuryluk – gość hrabiny
Róży
Krystyna Sienkiewicz – prostytutka
z papierosem
Józef Kondrat – „Mistrz” w nocnym
lokalu
Bronisław Pawlik – polski
żołnierz
Bolesław Płotnicki – kolejarz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz