Sonia Ziemann i Zbigniew Cybulski
MOJA OCENA: 5/10 (艣redni)
Gatunek: Dramat / Obyczajowy / Psychologiczny
„脫smy dzie艅 tygodnia” to film wyj膮tkowy. Po jego obejrzeniu wielu widz贸w zapewne powt贸rnie sprawdzi rok jego powstania. Jednak to 1958, nie ma 偶adnej pomy艂ki. Trudno wr臋cz uwierzy膰, i偶 taki obraz uda艂o si臋 nakr臋ci膰 w tamtym czasie. Dlaczego? Jest to bowiem film pokazuj膮cy powojenn膮 Polsk臋 brudn膮, zdemoralizowan膮, zniszczon膮.
„To wiek dwudziesty, Agnieszko: Izolda
mieszka w burdelu, a Tristan pije z sutenerami na rogu” – m贸wi jeden z
bohater贸w „脫smego dnia tygodnia”, opowiadania H艂aski, kt贸re sta艂o si臋 kanw膮
scenariusza filmu. W por贸wnaniu z literackim orygina艂em film pozbawiony zosta艂
drastycznych scen i kilku politycznie niewygodnych motyw贸w. Mimo to zrobi艂 na
mnie wra偶enie. Sam Marek H艂asko, mimo 偶e
by艂 wsp贸艂tw贸rc膮 scenariusza, oceni艂 jednak prac臋 re偶ysersk膮 Aleksandra Forda
zdecydowanie negatywnie.Gatunek: Dramat / Obyczajowy / Psychologiczny
„脫smy dzie艅 tygodnia” to film wyj膮tkowy. Po jego obejrzeniu wielu widz贸w zapewne powt贸rnie sprawdzi rok jego powstania. Jednak to 1958, nie ma 偶adnej pomy艂ki. Trudno wr臋cz uwierzy膰, i偶 taki obraz uda艂o si臋 nakr臋ci膰 w tamtym czasie. Dlaczego? Jest to bowiem film pokazuj膮cy powojenn膮 Polsk臋 brudn膮, zdemoralizowan膮, zniszczon膮.
Kolejna wyj膮tkowo艣膰 to fakt, 偶e
film le偶a艂 na cenzorskiej p贸艂ce a偶 25 lat. To rekord w polskiej, a mo偶e i
艣wiatowej kinematografii. Zanim pojawi艂 si臋 na ekranach, obr贸s艂 legend膮. Kiedy
po 膰wier膰 wieku „脫smy dzie艅 tygodnia” trafi艂 do rozpowszechniania, spotka艂 go
smutny los dzie艂, kt贸rych czas ju偶 przemin膮艂. W 1958 roku, gdy pojawi艂 si臋 na
ekranach RFN, spotka艂 si臋 z du偶ym uznaniem krytyki. Wysokie noty zebra艂 w贸wczas
nie tylko re偶yser, lecz tak偶e aktorzy oraz operator. Ogl膮dany z
dwudziestopi臋cioletnim op贸藕nieniem film nie ma ju偶 takiej mocy, chocia偶 broni
si臋 kreacj膮 Zbigniewa Cybulskiego oraz m艂odzie艅czymi twarzami aktor贸w, kt贸rzy
zyskali s艂aw臋 licznymi p贸藕niejszymi wyst臋pami. Stanowi te偶 ciekawy dow贸d tw贸rczych
zmaga艅 blisko pi臋膰dziesi臋cioletniego Forda z debiutuj膮cymi w贸wczas m艂odymi
gniewnymi, kt贸rzy wkr贸tce mieli zosta膰 ochrzczeni mianem „szko艂y polskiej”.
Gatunek: Film obyczajowy
Kr贸tki opis fabu艂y (kto nie chce,
niech nie czyta): Akcja „脫smego dnia tygodnia”
toczy si臋 w Warszawie, u schy艂ku lat pi臋膰dziesi膮tych. Piotr i Agnieszka kochaj膮
si臋, lecz nie mog膮 znale藕膰 spokojnego k膮ta, 偶eby cho膰 przez chwil臋 poby膰 sam na
sam. On nie ma dachu nad g艂ow膮, ona za艣 mieszka w ma艂ym, obskurnym mieszkanku z
rodzicami, bratem alkoholikiem i sublokatorem. Piotr robi co mo偶e, by znale藕膰
dla siebie i dziewczyny jakie艣 lokum. Jego rozliczne starania ko艅cz膮 si臋
kl臋skami, co stopniowo za艂amuje Agnieszk臋. Wreszcie szcz臋艣cie si臋 do艅 u艣miecha,
lecz jest to u艣miech szyderczy. Jego ukochana bowiem oddaje si臋 przygodnie
spotkanemu dziennikarzowi.
SKALA: 




Sonia Ziemann
Sonia Ziemann i Tadeusz 艁omnicki
Emil Karewicz i Sonia Ziemann
Re偶yseria: Aleksander Ford / Scenariusz:
Aleksander Ford i Marek H艂asko / Zdj臋cia: Igor Oberberg i
Jerzy Lipman / Muzyka: Kazimierz
Serocki
Obsada:
Zbigniew Cybulski – Piotr
Barbara Po艂omska – Ela
Jan 艢widerski – dziennikarz
Bum Kr眉ger – ojciec Agnieszki
Zbigniew W贸jcik – malarz
Emil Karewicz – Zawadzki
Leon Niemczyk – Ciapu艣,
narzeczony Eli
Tadeusz 艁omnicki – Grzegorz
Sonja Ziemann – Agnieszka
Ilse Steppat – matka
Roman Hubczenko – student
Alina Borkowska – ta艅cz膮ca rock
& rolla
Lech Ordon – Dudu艣
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz