wtorek, 20 marca 2018

31) KANA艁 / 1956 / re偶 Andrzej Wajda 馃檪

Teresa I偶ewska i Tadeusz Janczar

MOJA OCENA: 7/10 (dobry)

Gatunek: Dramat / Wojenny

Tragiczne dzieje powstania warszawskiego, w kt贸rym straci艂o 偶ycie niemal 200 tysi臋cy mieszka艅c贸w miasta, w zdecydowanej wi臋kszo艣ci ludno艣ci cywilnej, domaga艂y si臋 nie tylko opartego na faktach surowego rozrachunku historycznego, ale tak偶e ich odzwierciedlenia i oceny w sztuce. Tak膮 artystyczn膮 pr贸b臋 podj臋li Andrzej Wajda i Jerzy Stefan Stawi艅ski, ale ich „Kana艂” przyj臋to w kraju do艣膰 ch艂odno: zamiast pomnika tragicznej chwa艂y obaj pokazali bowiem koszmar kl臋ski i rozbitych psychicznie bojownik贸w, kt贸rych bohaterstwo okaza艂o si臋 daremne.
Taka w艂asna ocena najnowszej historii, pr贸ba os膮du i demitologizacji powstania, wyprzedza艂a 贸wczesn膮 literatur臋 i analizy historyk贸w, stanowi艂a zamach na u艣wi臋cone warto艣ci. Dopiero przyznanie „Kana艂owi” w 1957 r. Nagrody Specjalnej Jury na festiwalu w Cannes sprawi艂o, 偶e krajowa krytyka w pe艂ni doceni艂a dzie艂o Wajdy i przyzna艂a, 偶e autorzy filmu m贸wi膮 jednak prawd臋, cho膰 jest to prawda wycinkowa, odnosz膮ca si臋 do schy艂kowej fazy operacji. „Kana艂” nie jest filmem antybohaterskim, a jedynie antykoturnowym. Opisuje bohater贸w takich, jakich ukszta艂towa艂a ich historia: s膮 tu czyny dobre, w膮tpliwe i z艂e, s膮 charaktery m臋偶nie trwaj膮cych oraz tych, kt贸rzy za艂amali si臋 w r贸偶ny spos贸b – ich szczere ukazanie stanowi najwi臋ksz膮 warto艣膰 filmu.
Dzie艂o Wajdy sk艂ada si臋 niejako z dw贸ch cz臋艣ci: pierwszej, reporta偶owej w stylu, i drugiej – apokaliptycznej relacji z w臋dr贸wek przez kana艂y. Scenariusz oparty na osobistych do艣wiadczeniach Stawi艅skiego, dow贸dcy powsta艅czego oddzia艂u 艂膮czno艣ci, relacjonuje tragiczny koniec 偶o艂nierzy przedstawionej jednostki.

Gatunek: Wojenny

Kr贸tki opis fabu艂y (kto nie chce, niech nie czyta): Koniec wrze艣nia 1944 r. (dok艂adnie film dzieje si臋 podczas dw贸ch dni, najprawdopodobniej 26-27 wrze艣nia; data 26 wrze艣nia pada z ust”Kuli” podczas spisywania danych „Koraba”, jednak w jednej ze scen porucznik „Gustaw” m贸wi, 偶e „to 56 dzie艅 powstania”, co wskazywa艂oby na dat臋 25 wrze艣nia), powstanie ma wkr贸tce upa艣膰. Walcz膮cy na Mokotowie zdziesi膮tkowany oddzia艂 porucznika „Zadry” (w momencie rozpocz臋cia filmu liczy 43 偶o艂nierzy), po nieudanej pr贸bie przebicia si臋 przez otaczaj膮ce go wojska niemieckie, podejmuje jedyn膮 mo偶liw膮 w tej sytuacji decyzj臋: schodzi do kana艂贸w, aby t膮 drog膮 przedrze膰 si臋 do 艢r贸dmie艣cia, gdzie jeszcze broni膮 si臋 powsta艅cy. W kr臋tych, podziemnych korytarzach pe艂nych ekskrement贸w, gdzie u ka偶dego w艂azu czuwaj膮 Niemcy rzucaj膮c do wn臋trza granaty, czterdziestoosobowy oddzia艂 rozpada si臋 na trzy grupy. Zasadnicz膮 grup臋 prowadzi „Zadra” ze „Smuk艂ym” i szefem kompanii „Kul膮”. Jest przekonany, 偶e idzie za nim ca艂y oddzia艂, w czym utwierdza go „Kula”, tch贸rz, kt贸ry boi si臋, 偶e porucznik zawr贸ci w poszukiwaniu rozproszonych ludzi. Rannego „Koraba” prowadzi zakochana w nim 艂膮czniczka „Stokrotka”. W trzeciej grupie idzie podporucznik „M膮dry”, zakochana w nim „Halinka” i muzyk o pseudonimie „Ogromny”. „Stokrotka” i „Korab” gin膮 z wyczerpania u kraty, kt贸r膮 Niemcy zamkn臋li wylot z kolektora nad Wis艂膮. „Halinka” pope艂nia samob贸jstwo, gdy „M膮dry” wyznaje jej prawd臋 o 偶onie i dzieciach, a on sam wychodzi na powierzchni臋 wprost na niemiecki patrol. Kompozytor Micha艂, postradawszy zmys艂y, zab艂膮kuje si臋 w pl膮taninie kana艂贸w. Przy pr贸bie sforsowania zaminowanego w艂azu ginie „Smuk艂y”. Dow贸dca i szef kompanii osi膮gaj膮 cel, ale gdy wychodzi na jaw oszustwo „Kuli”, „Zadra”, zastrzeliwszy podoficera, wraca do podziemi po swoich 偶o艂nierzy, nie wiedz膮c, 偶e podzielili los „M膮drego”.
SKALA: 馃槂馃檪馃槓馃槙☹️

Tadeusz Janczar

 Emil Karewicz

 W艂adys艂aw Sheybal, Tadeusz Janczar i Teresa I偶ewska

Stanis艂aw Mikulski i Wie艅czys艂aw Gli艅ski

 Tadeusz Janczar i Teresa I偶ewska

 Tadeusz Janczar i Teresa I偶ewska

Re偶yseria: Andrzej Wajda / Scenariusz: Jerzy Stefan Stawi艅ski / Zdj臋cia: Jerzy Lipman / Muzyka: Jan Krenz

Obsada:

Tadeusz Janczar – podchor膮偶y Jacek „Korab”
Teresa I偶ewska – 艂膮czniczka „Stokrotka”
Wie艅czys艂aw Gli艅ski – porucznik „Zadra”
Tadeusz Gwiazdowski – sier偶ant „Kula”
Stanis艂aw Mikulski – „Smuk艂y”
Emil Karewicz – porucznik „M膮dry”
W艂adys艂aw Sheybal – kompozytor Micha艂 „Ogromny”
Teresa Berezowska – 艂膮czniczka „Halinka”
Zofia Lindorf贸wna – kobieta szukaj膮ca c贸rki
Maria Kretz – kobieta z urwan膮 nog膮
Jan Englert – „Zefir”
Kazimierz Dejunowicz – kapitan „Zabawa”
Zdzis艂aw Le艣niak – „Ma艂y”
Maciej Maciejewski – porucznik „Gustaw”
Adam Pawlikowski – Niemiec przy wylocie kana艂u


Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz

POLECANE POSTY

263) KLUB SZACHIST脫W / 1967 / re偶 Witold Lesiewicz 馃檪