Kazimierz Opali艅ski
MOJA OCENA: 8/10 (bardzo dobry)
Gatunek: Dramat
Film Andrzeja Munka z 1956 roku, realizowany jeszcze przed Pa藕dziernikiem ’56, ale ju偶 w atmosferze nadchodz膮cej odwil偶y. Opowie艣膰 o dochodzeniu, maj膮cym wyja艣ni膰 przyczyny wypadku na kolei pozornie realizuje schemat kina socrealistycznego, w rzeczywisto艣ci jednak go odwraca.
Gatunek: Dramat
Film Andrzeja Munka z 1956 roku, realizowany jeszcze przed Pa藕dziernikiem ’56, ale ju偶 w atmosferze nadchodz膮cej odwil偶y. Opowie艣膰 o dochodzeniu, maj膮cym wyja艣ni膰 przyczyny wypadku na kolei pozornie realizuje schemat kina socrealistycznego, w rzeczywisto艣ci jednak go odwraca.
Struktura filmu Munka mo偶e
przypomina膰 konstrukcj臋 krymina艂u: najpierw mamy 艣mier膰 w niewyja艣nionych
okoliczno艣ciach, potem relacje ludzi znaj膮cych zmar艂ego, a w finale rozwik艂anie
zagadki.
„Cz艂owiekiem na torze”, czyli gin膮cym pod ko艂ami poci膮gu m臋偶czyzn膮, jest W艂adys艂aw Orzechowski (Kazimierz Opali艅ski), do艣wiadczony maszynista, przymusowo wys艂any na emerytur臋 nied艂ugo przed feralnym wydarzeniem. Sprawa tragicznej 艣mierci jest skomplikowana, poniewa偶 w chwili wypadku z niewiadomych przyczyn nie pali艂a si臋 na semaforze jedna z lamp, co mog艂o doprowadzi膰 do wykolejenia si臋 pojazdu z szyn.
„Cz艂owiekiem na torze”, czyli gin膮cym pod ko艂ami poci膮gu m臋偶czyzn膮, jest W艂adys艂aw Orzechowski (Kazimierz Opali艅ski), do艣wiadczony maszynista, przymusowo wys艂any na emerytur臋 nied艂ugo przed feralnym wydarzeniem. Sprawa tragicznej 艣mierci jest skomplikowana, poniewa偶 w chwili wypadku z niewiadomych przyczyn nie pali艂a si臋 na semaforze jedna z lamp, co mog艂o doprowadzi膰 do wykolejenia si臋 pojazdu z szyn.
„Cz艂owiek na torze” to dzie艂o
zgodne z duchem nadchodz膮cej odwil偶y, pot臋piaj膮cej stalinizm i rehabilituj膮cej
cz臋艣膰 ofiar tego zbrodniczego okresu. Nie znaczy to jednak, 偶e film Munka jest
polityczny i koniunkturalny. „Cz艂owiek na torze” przemawia do widza przede
wszystkim znakomicie odmalowanym t艂em obyczajowym (patrz: sceny z 偶ycia
dr贸偶nika Salaty) i zniuansowanym portretem psychologicznym g艂贸wnego bohatera,
艣wietnie zagranego przez Kazimierza Opali艅skiego. Du偶ym atutem jest tak偶e praca
kamery oraz monta偶, dzi臋ki kt贸rym dramat osi膮ga wysok膮 temperatur臋 emocjonaln膮
i – nawet po kilkudziesi臋ciu latach od premiery – wci膮ga widza w akcj臋 nie
gorzej ni偶 dobry krymina艂. ZNAKOMITY FILM!!!
SKALA:
Roman K艂osowski i Zygmunt Listkiewicz
Zygmunt Zintel
Zygmunt Maciejewski, Janusz Paluszkiewicz i Zygmunt Listkiewicz
Stanis艂aw Jaworski i Kazimierz Opali艅ski
Re偶yseria: Andrzej Munk / Scenariusz: Andrzej Munk i Jerzy Stefan Stawi艅ski / Zdj臋cia: Romuald Kropat
Obsada:
Kazimierz Opali艅ski maszynista (p贸藕niej emeryt) W艂adys艂aw
Orzechowski
Zygmunt Maciejewski zawiadowca Tuszka
Zygmunt Zintel dr贸偶nik Witold Sa艂ata
Zygmunt Listkiewicz mechanik (p贸藕niej maszynista) Stanis艂aw
Zapora
Roman K艂osowski palacz (p贸藕niej mechanik) Marek Nowak
Kazimierz Fabisiak Konarski, cz艂onek komisji
Ludos艂aw Koz艂owski towarzysz Kara艣, przedstawiciel KW w
komisji
Janusz Bylczy艅ski Warda, cz艂onek komisji
Stanis艂aw Marzec-Marecki sekretarz partii w parowozowni
J贸zef Para kolejarz
Stanis艂aw Jaworski kolejarz Franek, przyjaciel
Orzechowskiego
Celina Klimczak Zofia Sa艂ata, 偶ona dr贸偶nika
Natalia Szyma艅ska 偶ona maszynisty Orzechowskiego
J贸zef Nowak Jankowski, pomocnik Orzechowskiego
Janusz Paluszkiewicz mechanik Krokus, uczestnik zebrania
Eugenia Herman pasa偶erka poci膮gu
Zygmunt Malawski konduktor
Dobros艂aw Mater pasa偶er poci膮gu
Leon Niemczyk m臋偶czyzna ubijaj膮cy interes na peronie
艢wietnie napisany artyku艂. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsu艅