Jerzy Zelnik
MOJA OCENA: 7/10 (dobry)
Gatunek: Kostiumowy / Dramat historyczny
Jerzy Kawalerowicz si臋gn膮艂 po powie艣膰 Boles艂awa Prusa, gdy偶 jak powiedzia艂 „s膮 w niej rzeczy genialne, dramat w艂adzy w „Faraonie” jest nies艂ychanie aktualny, wsp贸艂czesny. Mechanika nie zmienia si臋 tak wiele”. Wsp贸艂autor scenariusza Tadeusz Konwicki dodawa艂: „Nie jest to powie艣膰 w pe艂nym znaczeniu tego s艂owa historyczna, jest to przede wszystkim wnikliwa analiza systemy w艂adzy. Historia Ramzesa XIII jest typowym przyk艂adem poczyna艅 m艂odego cz艂owieka, kt贸ry wchodzi w 偶ycie z wiar膮 i potrzeb膮 odnowy.
Nie zna jeszcze wy偶szych racji stanu, nie interesuj膮 go prawa rz膮dz膮ce
skomplikowanym aparatem w艂adzy. Wydaje mu si臋, 偶e to w艂a艣nie on potrafi zmieni膰
dotychczasowy porz膮dek rzeczy”.Gatunek: Kostiumowy / Dramat historyczny
Jerzy Kawalerowicz si臋gn膮艂 po powie艣膰 Boles艂awa Prusa, gdy偶 jak powiedzia艂 „s膮 w niej rzeczy genialne, dramat w艂adzy w „Faraonie” jest nies艂ychanie aktualny, wsp贸艂czesny. Mechanika nie zmienia si臋 tak wiele”. Wsp贸艂autor scenariusza Tadeusz Konwicki dodawa艂: „Nie jest to powie艣膰 w pe艂nym znaczeniu tego s艂owa historyczna, jest to przede wszystkim wnikliwa analiza systemy w艂adzy. Historia Ramzesa XIII jest typowym przyk艂adem poczyna艅 m艂odego cz艂owieka, kt贸ry wchodzi w 偶ycie z wiar膮 i potrzeb膮 odnowy.
Produkcja „Faraona” trwa艂a trzy
lata i rozpocz臋艂a si臋 powo艂aniem jesieni膮 1962 roku pracowni scenograficznej w
艁odzi, kt贸ra rozpocz臋艂a szeroko zakrojone studia nad kostiumami i realiami
偶ycia staro偶ytnego Egiptu. Zdj臋cia kr臋cono w Europie, Azji i Afryce. W atelier
艂贸dzkiej wytw贸rni powsta艂a wi臋kszo艣膰 scen rozgrywaj膮cych si臋 we wn臋trzach
pa艂acu faraona 艣wi膮ty艅 i labiryncie. Warszawska Stocznia Rzeczna wykona艂a
wed艂ug rysunk贸w sprzed 4 tys. lat statek egipski. Na jeziorze Kirsajty ko艂o
Gi偶ycka stworzono sztuczn膮 wysp臋, ozdobiono j膮 palmami i k臋pami lotosu, by
sfilmowa膰 scen臋 przeja偶d偶ki Ramzesa i Sary po Nilu. Sceny masowe powsta艂y
g艂贸wnie na pustyni Kyzy艂-Kum w Uzbekistanie. Ekipa przebywa艂a tam prawie 5
miesi臋cy, pracowano w bardzo trudnych warunkach – w pe艂ni lata temperatura
powietrza w po艂udnie przekracza艂a 60 stopni Celsjusza, a piasku – 80. Ta艣ma
musia艂a by膰 przechowywana w specjalnej ch艂odni. Bardzo dokuczliwy by艂 te偶
wszechobecny py艂. Codziennie na plan zdj臋ciowy dostarczano 10 tys. butelek wody
mineralnej. Niebezpieczne by艂y r贸wnie偶 偶mije piaskowe i jadowite paj膮ki
„falangi”, rzucaj膮ce si臋 na ludzi z odleg艂o艣ci paru metr贸w. Cz臋艣膰 zdj臋膰
nakr臋cono w autentycznej scenerii w Egipcie np. scena, w kt贸rej Ramzes
dowiaduje si臋 o 艣mierci ojca, rozgrywa si臋 na tle piramid w Gizeh, jednak偶e
t艂umy turyst贸w i nowoczesne zagospodarowanie tego terenu niemal uniemo偶liwi艂y
znalezienie dogodnych uj臋膰. Jednym z licznych konsultant贸w filmu by艂 prof.
Kazimierz Micha艂owski, jeden z najwi臋kszych na 艣wiecie autorytet贸w w dziedzinie
egiptologii. Innym by艂 Shady Abdel Salem, egipski historyk sztuki, konsultant
przy produkcji „Kleopatry”. Niew膮tpliwym walorem „Faraona” jest tak偶e jego
kolorystyka. Film utrzymany jest w tonacji z艂oto偶贸艂tej, wyeliminowane zosta艂y
niemal zupe艂nie barwy jaskrawe. Jasn膮 ziele艅 wida膰 tylko raz – w scenie
przeja偶d偶ki Nilem.
Poch贸d udaj膮cej si臋 na manewry
armii m艂odego Ramzesa zostaje zatrzymany przez kap艂ana Herhora, kt贸ry dostrzeg艂
walcz膮ce na piasku skarabeusze – 艣wi臋te wizerunki boga s艂o艅ca Amona. By omin膮膰
偶uki, oddzia艂y musz膮 przej艣膰 przez kana艂 b臋d膮cy owocem morderczej pracy
niewolnika – fellacha. Ramzes na pr贸偶no stara si臋 przeciwstawi膰 poleceniom
kap艂ana. Rozw艣cieczony swoj膮 bezsilno艣ci膮 oddala si臋. W czasie samotnej
w臋dr贸wki spotyka pi臋kn膮 呕yd贸wk臋 Sar臋. Zauroczony jej urod膮 obiecuje zabra膰 j膮
do pa艂acu. Herhor zdaj膮c raport panuj膮cemu faraonowi sugeruje, 偶e Ramzes nie
dojrza艂 jeszcze do obj臋cia dow贸dztwa armii. M艂ody ksi膮偶臋 po raz kolejny
do艣wiadcza, jak silna jest w艂adza kap艂an贸w. Odsuni臋ty od spraw pa艅stwowych
sp臋dza czas na ja艂owych zabawach, ci膮gle popada w finansowe tarapaty, przez co
musi zapo偶ycza膰 si臋 u Fenicjan. Gdy Sara rodzi mu syna, kr贸lowa Nikotris i
Herhor postanawiaj膮, 偶e dziecko wychowane zostanie w wierze moj偶eszowej, tak by
nigdy nie mog艂o ro艣ci膰 pretensji do tronu. Tymczasem kap艂ani przygotowuj膮
niekorzystny dla Egiptu traktat pokojowy z Asyri膮. Zaniepokojeni tym kupcy feniccy
zaczynaj膮 popiera膰 Ramzesa, kt贸ry otwarcie g艂osi konieczno艣膰 wojny z Asyri膮.
SKALA:
Barbara Brylska
Leszek Herdegen i Piotr Paw艂owski
Wies艂awa Mazurkiewicz
Barbara Brylska i Jerzy Zelnik
Leszek Herdegen
Barbara Brylska
Re偶yseria: Jerzy Kawalerowicz / Scenariusz:
Jerzy Kawalerowicz, Tadeusz Konwicki / Zdj臋cia: Jerzy W贸jcik, Wies艂aw Zdort / Muzyka: Adam
Walaci艅ski
Obsada:
Jerzy Zelnik – faraon Ramzes XIII
/ Grek Lykon, jego sobowt贸r
Wies艂awa Mazurkiewicz – kr贸lowa
Nikotris, jego matka
Barbara Brylska – Kama, kap艂anka
fenicka
Krystyna Miko艂ajewska – Sara,
na艂o偶nica Ramzesa
Ewa Krzy偶ewska – Hebron, ma艂偶onka
Tutmozisa
Piotr Paw艂owski – arcykap艂an
Herhor
Leszek Herdegen – kap艂an Pentuer
Stanis艂aw Milski – arcykap艂an
Mefres
Kazimierz Opali艅ski – Beroes,
prorok chaldejski
Mieczys艂aw Voit – kap艂an Samentu
Alfred 艁odzi艅ski – Hiram, ksi膮偶臋
Tyru, przewodnicz膮cy rady fenickiej
Andrzej Girtler – Ramzes XII,
ojciec Ramzesa XIII
Emir Buczacki – Tutmozis,
przyjaciel i powiernik m艂odego faraona
J贸zef Czerniawski – kap艂an
Mentezufis
Edward R膮czkowski – Dagon, kupiec
fenicki
Ryszard Ronczewski – Eunana,
oficer wojsk faraona
Leonard Andrzejewski – Tehenna,
w贸dz libijskich buntownik贸w
Jerzy Block – fellach
Bohdan Janiszewski – arcykap艂an,
stra偶nik Labiryntu
Wiktor Grotowicz – Nitager, w贸dz
wojsk faraona
Jaros艂aw Skulski – Sargon, pose艂
asyryjski
Marian Nosek – Rabsun, kupiec
fenicki
Lucyna Winnicka – kap艂anka przy
mumifikacji Ramzesa XII
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz