Bronis艂aw Pawlik i Andrzej 艁apicki
MOJA OCENA: 5/10 (艣redni)
Gatunek: Fantasy / Horror / Kr贸tkometra偶owy
Czwarty film z cyklu „Opowie艣ci niezwyk艂e”, kt贸ry by艂 zrealizowany w latach 1967–1968 przez Zesp贸艂 Filmowy Studio.
W jego sk艂ad wchodz膮:
Szach i mat! (1967, re偶. Andrzej Zakrzewski)
艢lepy tor (1967, re偶. Ryszard Ber)
Ja gor臋! (1968, re偶. Janusz Majewski)
Mistrz ta艅ca (1968, re偶. Jerzy Gruza)
Po偶arowisko (1968, re偶. Ryszard Ber)
Akcja filmu rozgrywa si臋 w dw贸ch planach czasowych. W
mieszkaniu pisarza 偶yj膮cego w drugiej po艂owie XX wieku pojawia si臋 wieczorem
tajemnicza posta膰. J贸zef jest ubrany w str贸j sprzed stu lat, i dziwnie
brzmi膮cym g艂osem rozpoczyna opowie艣膰.
Wydarzenia przenosz膮 si臋 w wiek XIX. Jesiennym wieczorem
J贸zef spaceruje po Warszawie. Spotyka dziwnie wygl膮daj膮c膮 posta膰 – m臋偶czyzna w
czarnej pelerynie i cylindrze na g艂owie przygl膮da mu si臋 bacznie szepcz膮c:
Memento mori. J贸zef pr贸buje si臋 oddali膰, jednak nie jest w stanie tego uczyni膰.
Wsp贸lnie z niepokoj膮cym towarzyszem (tytu艂owym mistrzem ta艅ca), wchodz膮 do
lokalu w kamienicy, sk膮d dobiega gwar.
Prym w艣r贸d pij膮cej wino m艂odzie偶y studenckiej wiedzie poeta
zwany „wieszczem wieszcz贸w”. Przekonany o swej sile i pewny talentu kt贸ry
pozwoli mu sta膰 si臋 s艂awnym, artysta wykrzykuje do zebranych: „Na stu domach
wypisz臋 moje imi臋 – nim po艂ysieje moje czo艂o, nim posiwiej膮 moje w艂osy!”.
Spojrzenie w oczy stoj膮cego w k膮cie mistrza ta艅ca sprawia,
偶e poeta upada na pod艂og臋, umieraj膮c na oczach przyjaci贸艂.
Przera偶ony J贸zef pr贸buje uciec, jednak bezskutecznie – brama
zatrzaskuje si臋 przed nim z hukiem. Pod膮偶a wi臋c za mistrzem. Najpierw trafiaj膮
do ulokowanego w kamienicy sklepu b艂awatnego, gdzie pod spojrzeniem mistrza
umiera jedna z klientek, rujnuj膮ca m臋偶a wydatkami na wykwintne stroje. Kolejny
przystanek to salon, w kt贸rym odbywa si臋 bal. Tutaj umiera 偶ona bogatego starca,
kobieta wygodna i nieczu艂a.
J贸zef znowu pr贸buje si臋 oddali膰, niezdarnie wymawiaj膮c si臋
brakiem czasu. Okazuje si臋 jednak, 偶e jego zegarek nie ma ju偶 wskaz贸wek.
Milcz膮cy mistrz prowadzi J贸zefa dalej w g贸r臋, na kolejne pi臋tra kamienicy. W
jednym z mieszka艅 ksi膮dz udziela umieraj膮cemu staruszkowi ostatniego
namaszczenia. 呕ona starca czeka z ledwie ukrywan膮 niecierpliwo艣ci膮 na jego
艣mier膰, flirtuj膮c obok z kochankiem. Oczy mistrza kieruj膮 si臋 na kobiet臋. To
ona umiera.
W jednej kamienicy tego samego dnia umiera wi臋c czworo
ludzi.
Dotar艂szy na najwy偶sze pi臋tro mistrz ta艅ca m贸wi
przera偶onemu, przypartemu do balustrady J贸zefowi, 偶e nie nadszed艂 jeszcze jego
czas. „Jestem mistrzem ta艅ca. Ta艅ca, kt贸ry musz膮 zata艅czy膰 wszyscy!” – m贸wi
tajemniczy mistrz. „Przychodz臋 wtedy, kiedy najmniej si臋 tego spodziewaj膮, i
kiedy wcale o mnie nie my艣l膮”.
Na zako艅czenie historia zatacza ko艂o, przenosz膮c si臋 z
powrotem w wiek XX, do mieszkania pisarza. J贸zef po zako艅czeniu swej opowie艣ci
znika r贸wnie niespodziewanie jak si臋 pojawi艂.
W ostatniej scenie mistrz ta艅ca przechadza si臋 ulicami
wsp贸艂czesnej Warszawy. Jest on w istocie 艣mierci膮, jego ta艅cem jest taniec
艣mierci.
SKALA:
Henryk Szlety艅ski i Irena Karel
Re偶yseria:
Jerzy Gruza / Scenariusz: Janusz Majewski, Jerzy Mierzejewski / Zdj臋cia: Marek
Nowicki
Obsada:
Kazimierz Rudzki – autor
Andrzej 艁apicki – mistrz ta艅ca
Bronis艂aw Pawlik – J贸zef
Zygmunt Hobot – wieszcz
Gustaw Lutkiewicz – w艂a艣ciciel sklepu b艂awatnego
Ewa Wi艣niewska – 偶ona umieraj膮cego staruszka
Piotr Wysocki – kochanek 偶ony umieraj膮cego staruszka
Irena Karel – dama w salonie
J贸zef Kostecki – lekarz
Wies艂awa Mazurkiewicz – klientka w sklepie b艂awatnym
Ignacy Machowski – barman
Tadeusz Pluci艅ski – ksi膮dz
Henryk Szlety艅ski – starszy pan w salonie
Bogdan Niewinowski – lokaj w salonie
Mieczys艂aw Stoor – policjant
Stefan Knothe – m艂odzieniec w salonie
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz