Maria Majdrowicz i Grzegorz Chmara
MOJA OCENA: 9/10 (rewelacyjny)
Gatunek: Dramat / Psychologiczny / Niemy
Mocny cz艂owiek – wspania艂e czarno-bia艂e kino nieme, w dodatku rodzime. Kino najwy偶szej klasy, klimatu, kadru, gry aktorskiej, oparte na znakomitym scenariuszu Jerzego Brauna i Henryka Szaro, w r贸wnie znakomitej re偶yserii Szaro.
Gatunek: Dramat / Psychologiczny / Niemy
Mocny cz艂owiek – wspania艂e czarno-bia艂e kino nieme, w dodatku rodzime. Kino najwy偶szej klasy, klimatu, kadru, gry aktorskiej, oparte na znakomitym scenariuszu Jerzego Brauna i Henryka Szaro, w r贸wnie znakomitej re偶yserii Szaro.
Film powsta艂 w 1929 roku. G艂贸wnym
bohaterem jest Henryk Bielecki – gwiazdorska, w jak najlepszym rozumieniu tego
s艂owa, rola Gregoriego Chmary, Rosjanina, kt贸ry udziela艂 si臋 w
ekspresjonistycznym kinie niemieckim i stamt膮d te偶 (Niemcy) zosta艂 przez Szaro
na plan „Mocnego cz艂owieka” sprowadzony. Jego gra jest agresywna, teatralna, i
poprzez to wyrazista i kluczowa. Bielecki jest dziennikarzem, kt贸ry pr贸buje
zaistnie膰 jako pisarz, a jego marzenie o s艂awie i pieni膮dzach ma charakter wr臋cz
maniczny. Cierpi jednak na brak talentu, wci膮偶 bezp艂odnie zmagaj膮c si臋 z
pisarskimi pr贸bami i poszukiwaniem weny, kt贸ra nie chce nadej艣膰. W ten spos贸b w
umy艣le Bieleckiego stopniowo rodzi si臋 neurotyczny, chory, ostry, szale艅czy
plan: zamorduje on swego przyjaciela (Jerzy G贸rski grany przez Artura Soch臋),
pisarza, wyniszczonego ju偶 przez u偶ywki, za艣 sam – ukradnie r臋kopis jego
najnowszej ksi膮偶ki… Bielecki wie, i偶 G贸rski od pewnego czasu rozwa偶a
samob贸jstwo – umawia si臋 z nim na spotkanie, podst臋pnie traktuj膮c morfin膮, i
wychodzi, pewny rych艂ej 艣mierci przyjaciela. G贸rski rzeczywi艣cie umiera, ale to
dopiero pocz膮tek wielce dramatycznej, ob艂臋dnej historii. 艢wiadkiem spotkania
by艂a bowiem kochanka Bieleckiego, kobieta zakochana w nim „bez pami臋ci”, kt贸ra postanawia
przemilcze膰 zbrodni臋, licz膮c na trwa艂e uczucie swego kochanka. Bielecki –
dzi臋ki kradzie偶y literatury zamordowanego G贸rskiego – rzeczywi艣cie wydaje
ksi膮偶k臋, kt贸ra odnosi wielki sukces, a sam „autor” dostaje od losu swoj膮
obsesj臋 na tacy: s艂aw臋, uznanie, bogactwo, i kobiety. Co艣 jednak jest 藕le…
Sprawy obyczajowe, romantyczne, zaczynaj膮 si臋 komplikowa膰… Ob艂臋d narasta…
Zamordowanie G贸rskiego nie b臋dzie jedyn膮 zbrodni膮 ukazan膮 w tej przejmuj膮cej
historii…
Ten polski film na w pe艂ni
europejskim poziomie jest adaptacj膮 powie艣ci Stanis艂awa Przybyszewskiego.
Uwalnia on polskie kino od politycznego zaanga偶owania i wynikaj膮cego ze艅
patriotyzmu, maluj膮c rzecz o emocjach i kosztach osobistych za 偶ycie i jego
profity. Upadek moralny artysty i przede wszystkim cz艂owieka w tym filmie
przywodzi na my艣l symboliczn膮 zbrodniczo艣膰 jak w Makbecie, ale dzie艂o to wolne
jest od szekspiryzm贸w i romatycznej prekursorii. Szalej膮ca za oknem w „Mocnym
cz艂owieku” burza jest raczej i艣cie gotycka.
Szaro urodzi艂 si臋 w Warszawie, ale
kszta艂ci艂 si臋 w Petersburgu i Moskwie, a do pracy nad „Mocnym cz艂owiekiem”
zgromadzi艂 niezwykle silny, kreatywny, wspania艂y zesp贸艂 r贸偶nych „obywateli
艣wiata”. Dlatego w艂a艣nie to polskie dzie艂o tworzy dla naszego rodzimego kina
now膮, 艣wie偶膮, europejsk膮 jako艣膰. Wa偶nym akcentem tej jako艣ci by艂a praca
operatora w艂oskiego Giovanniego Vitrotii, dzi臋ki kt贸remu film opiewa w genialne
wprost zdj臋cia, kt贸re przenikaj膮 si臋 we 艣wiatowym stylu najlepszej klasy.
Film pt.: „Mocny cz艂owiek” w
贸wczesnym latach zosta艂 przyj臋ty na gruncie krytyki w Polsce z nale偶ytym mu
szacunkiem i docenieniem, cho膰 nie oby艂o si臋 i bez zarzut贸w, kt贸re czyni艂y mu
niesprawiedliw膮 krzywd臋 – 偶e np.: Chmara w swej kreacji zdecydowanie
przesadzi艂, przerysowuj膮c posta膰 Bieleckiego. Zarzucono aktorowi, 偶e film
wymaga bardziej pow艣ci膮gliwej gry ni偶 teatr, ale przecie偶 samo spojrzenie na
Chmar臋 w tym filmie daje widzowi bezsporn膮 pewno艣膰 co do tego, z jakim
bohaterem ma do czynienia: bezwzgl臋dnym, zdolnym do wszystkiego, o czym
艣wiadczy ewidentny i cudownie przez aktora oddany „ob艂臋d w oczach”. Dlatego te偶
fakt, 偶e mo偶emy ten genialny film ogl膮da膰 dzi艣, zawdzi臋czamy jego powodzeniu w
krajach zachodnich, bo to w艂a艣nie tam zachowa艂y si臋 jego kopie.
SKALA:
SKALA:
Maria Majdrowicz
Grzegorz Chmara
Agnes Kuck
Re偶yseria: Henryk Szaro / Scenariusz: Jerzy Braun, Henryk Szaro / Zdj臋cia: Giovanni
Vitrotti
Obsada:
Grigorij (Grzegorz) Chmara - Henryk
Bielecki
Agnes Kuck - 艁ucja, kochanka
Henryka
Julian Krzewi艅ski - Lig臋za,
obywatel ziemski
Maria Majdrowicz - Nina, 偶ona
Lig臋zy
Artur Socha - literat Jerzy
G贸rski
Stanis艂awa Wysocka - babka
Bieleckiego
Boles艂aw Mierzejewski -dyrektor
teatru Ateneum
Janina Roman贸wna -aktorka Nastka
呕egota, kochanka Lig臋zy
Aleksander Zelwerowicz - wydawca
Jan Kurnakowicz - sekretarz
wydawcy
Ludwik Fritsche - lichwiarz
Jerzy Dworski - Karewicz,
scenograf w teatrze Ateneum
Lech Owron - aktor
W艂adys艂aw Walter - wo藕ny
teatralny
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz