Andrzej Szczepkowski i Irena Szczurowska
MOJA OCENA: 8/10 (bardzo dobry)
Gatunek: Fantasy / Komedia
Wbrew swemu tytułowi „Piekło i niebo” dotyczy spraw wyłącznie ziemskich. Dla Stanisława Różewicza, czołowego realisty polskiego kina, zaświaty są jedynie wytworem ludzkiej wyobraźni, dającym złudną nadzieję, że po śmierci czeka na człowieka jakaś piękniejsza, lepsza forma egzystencji. Życie pozagrobowe potraktował więc reżyser umownie, jako fabularny pretekst do podzielenia się z widzem kilkoma refleksjami na temat ludzkich relacji z doczesnością. Pomimo komediowej (a czasem wręcz groteskowej) tonacji, „Piekło i niebo” daje się także interpretować jako filozoficzna powiastka z dość wyraźnym przesłaniem, bliskim słynnemu epikurejskiemu „carpe diem”.
Życie wszak jest krótkie, korzystajmy zatem, na
ile to możliwe, z jego uroków i nie marnujmy czasu na irracjonalne mamidła.
Wyrazicielem tej postawy jest dziadek, w którym można się chyba dopatrywać
„alter ego” reżysera. Nie brak też w „Piekle i niebie” tak znamiennych dla
Różewicza akcentów moralistycznych. Scena „sądu szczegółowego”, podczas którego
wyświetla się filmiki, demaskujące myśli i motywacje bohaterów, daje wiele do
myślenia. Pośród humorystycznych grepsów reżyser dyskretnie przemyca
pesymistyczny przecież pogląd o nieustannej obecności zła w człowieku. Raz
będzie to chciwość, kiedy indziej egoizm i zdrada.Gatunek: Fantasy / Komedia
Wbrew swemu tytułowi „Piekło i niebo” dotyczy spraw wyłącznie ziemskich. Dla Stanisława Różewicza, czołowego realisty polskiego kina, zaświaty są jedynie wytworem ludzkiej wyobraźni, dającym złudną nadzieję, że po śmierci czeka na człowieka jakaś piękniejsza, lepsza forma egzystencji. Życie pozagrobowe potraktował więc reżyser umownie, jako fabularny pretekst do podzielenia się z widzem kilkoma refleksjami na temat ludzkich relacji z doczesnością. Pomimo komediowej (a czasem wręcz groteskowej) tonacji, „Piekło i niebo” daje się także interpretować jako filozoficzna powiastka z dość wyraźnym przesłaniem, bliskim słynnemu epikurejskiemu „carpe diem”.
Reżyser przyjeżdża do autorów po
obiecany scenariusz. Niestety, praca nie jest skończona i otrzymuje jedynie
notatki, fragmenty myśli, pomysłów, rozmów. Ten fragmentaryczny materiał staje
się jednak podstawą filmu, którego głównymi bohaterami są: Ignacy Zasada –
starszy referent w stanie spoczynku, jego dziewięcioletni wnuk Piotruś,
urzędnik Stefan, który morduje bogatą ciotkę dla samochodu, oraz ponętna Kika.
Autobus, którym podróżują, ulega wypadkowi. Wszyscy spotykają się w zaświatach,
na sali sądu szczegółowego. Po rozprawie dziadek trafia do piekła, a Piotruś,
za swoje bohaterskie marzenia, do nieba. Obaj stwierdzają ze zdumieniem, że w
świecie nadprzyrodzonym obowiązują te same prawa i porządki co na ziemi. W
sądzie szczegółowym panuje bałagan i biurokracja, giną akta, a dusze latami
czekają na ogłoszenie wyroków. W piekle brakuje opału, smoła jest zimna, w
niebie nie stroni się od plotek. Dziadek w swej wędrówce trafia do czyśćca, a w
końcu udaje mu się wkraść do nieba, gdzie spotyka swego kompletnie znudzonego
śpiewami aniołów wnuka. Pomysłowy wnuczek robi dziurę w niebie i razem z
dziadkiem wraca na ziemię.
SKALA:
Jacek Fedorowicz, Zygmunt Zintel i Jan Kobuszewski
Irena Szczurowska
Kazimierz Opaliński
Marta Lipińska
Reżyseria: Stanisław Różewicz / Scenariusz:
Kornel Filipowicz, Tadeusz Różewicz / Zdjęcia: Kurt Weber / Muzyka: Wojciech
Kilar
Obsada:
Kazimierz Opaliński − dziadek
Ignacy Zasada
Józef Frątczak − Piotruś, wnuk
Zasady
Andrzej Szczepkowski − Franciszek
Wiesław Michnikowski − Stefan
Irena Szczurowska − Katarzyna
Słaboś "Kika"
Marta Lipińska − Anioł stróż
Piotrusia
Elżbieta Starostecka − Anioł
stróż
Tadeusz Pluciński − Diabeł stróż
dziadka/kelner
Hanka Bielicka − druga żona
Franciszka
Elżbieta Borkowska-Szukszta −
kobieta bawiąca się z Ignacym
Aleksandra Leszczyńska − Emilia
Brzeska, ciotka Stefana
Maciej Borniński − szczęśliwy
mieszkaniec nieba
Wojciech Siemion − demagog w
piekle
Jan Ciecierski − Kostuś,
przyjaciel Ignacego Zasady
Lech Ordon − diabeł, w starym
piekle
Kazimierz Fabisiak − diabeł, w
starym piekle
Jacek Fedorowicz − scenarzysta
Jan Kobuszewski − scenarzysta
Krystyna Feldman − pasażerka
autobusu
Aleksander Fogiel − mieszkaniec
nieba
Bogumił Kobiela − markiz na
rożnie
Jerzy Turek − diabeł z obcęgami w
starym piekle
Józef Nalberczak − kierowca
autobusu
Stanisław Marian Kamiński −
mężczyzna czekający na sąd
Janusz Paluszkiewicz − leśniczy,
przyjaciel Ignacego Zasady
Bronisław Pawlik − pustelnik w
czyśćcu
Michał Szewczyk − żołnierz
Krzysztof Litwin − książę
małżonek w marzeniu Franciszka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz