Jan Himilsbach, Zdzis艂aw Maklakiewicz i Wanda Stanis艂awska-Lothe
MOJA OCENA: 6/10 (niez艂y)
Gatunek: Komedia
Ma艂o jest film贸w w polskiej kulturze, kt贸re by艂yby tak 偶ywo dyskutowane. Mimo 偶e od powstania filmu Marka Piwowskiego min臋艂o ju偶 kilkadziesi膮t lat, polscy widzowie wci膮偶 m贸wi膮 o nim jak o filmie kultowym. „Rejs” wci膮偶 bawi. Ale czy wci膮偶 jest filmem aktualnym i otwartym na nowe interpretacje?
Ma艂o jest film贸w w polskiej kulturze, kt贸re by艂yby tak 偶ywo dyskutowane. Mimo 偶e od powstania filmu Marka Piwowskiego min臋艂o ju偶 kilkadziesi膮t lat, polscy widzowie wci膮偶 m贸wi膮 o nim jak o filmie kultowym. „Rejs” wci膮偶 bawi. Ale czy wci膮偶 jest filmem aktualnym i otwartym na nowe interpretacje?
„Rejs” sta艂 si臋 filmem kultowym.
To znaczy, 偶e pewna grupa os贸b wzi臋艂a go sobie do serca, uto偶samiaj膮c si臋 z
bohaterami, przenosz膮c do swojego 偶ycia warto艣ci w nim przedstawione i u偶ywaj膮c
j臋zyka, jakim m贸wili bohaterowie. Poj臋cie „filmu kultowego” zosta艂o wytworzone
przez kultur臋 masow膮 w艂a艣nie dlatego, 偶e film, aby by膰 nazywanym kultowym, musi
trafi膰 do sporej grupy odbiorc贸w i na podstawie subiektywnych przes艂anek sta膰
si臋 dla nich wa偶nym. W Polsce odbywa si臋 nawet Festiwal Film贸w Kultowych,
kt贸rego tw贸rcy dok艂adnie nie wiedz膮, czym taki film ma by膰. Jest to poj臋cie
p艂ynne. Wiadomo tylko, 偶e film kultowy stanowi wa偶ne odniesienie dla sporej
grupy os贸b (np. jakiego艣 pokolenia). Nie musi by膰 wybitnym dzie艂em sztuki. Musi
natomiast budzi膰 偶ywe emocje. Film kultowy to taki, kt贸ry prowadzi 偶ycie poza
kinem, b臋d膮c obecnym w 偶yciu widz贸w. Taki, kt贸ry staje si臋 spoiwem 艂膮cz膮cym
pewn膮 grup臋 ludzi, b臋d膮cy symbolem ich identyfikacji.
W warstwie fabularnej „Rejs” –
jak sama nazwa wskazuje – opowiada histori臋 podr贸偶y grupy pasa偶er贸w pewnym
statkiem. Zaczyna si臋 momentem wsiadania na pok艂ad. Ju偶 tutaj mamy przekr贸j
psychologiczny typ贸w ludzkich. Za艂oga obserwuje, pasa偶erowie powoli wsiadaj膮.
Jeden z nich wr臋cza 艂ap贸wk臋 w zamian za bilet. Inny zostaje przypadkowo wzi臋ty
za „pracownika kulturalno-o艣wiatowego”.
Pasa偶erowie statku tocz膮 mi臋dzy
sob膮 spory. Tymczasem wspomniany „kaowiec” podporz膮dkowuje sobie sytuacj臋,
staj膮c si臋 nieformalnym liderem wszystkich obecnych. Postanawia przygotowa膰
wyst臋py dla kapitana. Dalsze dzieje pasa偶er贸w to walka chaosu z kosmosem.
Zdolny, przypadkowy „kaowiec” wykorzystuje spory mi臋dzy nimi, staraj膮c si臋
kontrolowa膰 sytuacj臋, kt贸ra jednak raz po raz wymyka si臋 spod kontroli.
Uczestnikami rejsu targaj膮 konflikty, spory. Zachowuj膮 si臋 wobec siebie
nielojalnie, donosz膮 jeden na drugiego. Tak chaos miesza si臋 z kosmosem,
infantylne zachowania pasa偶er贸w z dzia艂aniami „kaowca”, kt贸ry chce wprowadzi膰
jaki艣 艂ad.
Co w „Rejsie” kultowego? Co
sprawi艂o, 偶e przez d艂ugi czas widzowie m贸wili do siebie ca艂ymi zwrotami
zaczerpni臋tymi z fabu艂y? Co sprawia, 偶e wci膮偶 o nim g艂o艣no, cho膰 ju偶 ma艂o kto
wie, o co w filmie chodzi艂o?
Nikt nie ma w膮tpliwo艣ci, czego
metafor膮 by艂 „Rejs” w czasie, kiedy powstawa艂. Film opowiada o chaosie, kt贸ry
zagarnia coraz to wi臋ksze rejony statku, b臋d膮cym symbolem pa艅stwa
komunistycznego. Nieudolny przyw贸dca, samowola zwyk艂ych obywateli i walka z
ideologicznym k艂amstwem. Wszystko to w mi艂ej i przyst臋pnej formie.
Bo „Rejs” nie jest filmem
g艂臋bokim. Ju偶 samo okre艣lenie go jako filmu kultowego zaprzecza temu, aby by艂
g艂臋boki. Filmy kultowe nie powstaj膮 po to, 偶eby je interpretowa膰, ale po to,
偶eby 偶y膰 w naszej pami臋ci jako 偶ywe obrazy budz膮ce emocje.
Jego si艂a polega na tym, 偶e sta艂
si臋 metafor膮 rzeczywisto艣ci, w kt贸rej 偶yli wszyscy widzowie. Ka偶dy m贸g艂 w nim
znale藕膰 ulubionego bohatera. Lub takiego, z kt贸rym si臋 uto偶samia. Jest tu
kapitan i fa艂szywy „kaowiec”, jest seksowna dziewczyna i filozof, jest 艣piewak
i poeta.
Czas, kiedy „Rejs” powstawa艂, to
czas intensywnych podzia艂贸w w polskim spo艂ecze艅stwie. Pami臋tny 1968 rok, kt贸ry
przyni贸s艂 antysemick膮 nagonk臋 i wskazywanie na 呕yd贸w jako na obcych sta艂 si臋
te偶 pretekstem do pokazania silnego antagonizmu inteligencji (w tym student贸w)
i robotnik贸w. Gomu艂ce 艂atwo by艂o rz膮dzi膰 spo艂ecze艅stwem, kt贸re by艂o sk艂贸cone.
Pasa偶erowie „Rejsu” s膮 jak elementy spo艂ecznej uk艂adanki, pieczo艂owicie
tworzonej przez komunistycznych przyw贸dc贸w. Trac膮 swe indywidualne cechy,
staj膮c si臋 symbolami typ贸w ludzkich, obecnych w tamtej rzeczywisto艣ci.
Zarzucano filmowi kiepsk膮
konstrukcj臋 fabu艂y, na co re偶yser odpowiada艂, 偶e nie o fabu艂臋 tu chodzi.
Zarzucano brak sp贸jno艣ci pomi臋dzy poszczeg贸lnymi scenami i to, 偶e film jest
niedoko艅czony, lecz i to nie by艂o najwa偶niejsze. Warstwa fabularna zosta艂a tu
celowo zaniedbana na rzecz ukazania pewnych sytuacji i typ贸w ludzkich.
Nie ma co jednak ukrywa膰 – nie
jest to film g艂臋boki, posiadaj膮cy wiele poziom贸w interpretacji. Stanowi bardzo
prost膮, zrozumia艂膮 przez „czcicieli” histori臋. Przypomina wr臋cz kabaret –
poszczeg贸lne jego sceny s膮 skeczami, nie maj膮cymi zbyt wiele wsp贸lnego z innym
scenami. Komizm jest tu tylko 艣rodkiem do pokazania tego, co tragiczne. Komizm
jest form膮, w kt贸rej przegl膮da si臋 pe艂na sprzeczno艣ci, absurd贸w i idiotyzm贸w
rzeczywisto艣膰 PRL-u.
Ci膮g艂o艣膰 fabu艂y jest tu
rzeczywi艣cie ma艂o wa偶na. Istotna staje si臋 natomiast refleksja, zwi膮zana z
tematami spo艂ecznymi i politycznymi. Wszystko jest tu jednak fikcyjne, 艂膮cznie
z celem, jak przy艣wieca pasa偶erom, czyli chwaleniem cudowno艣ci kapitana.
Bohaterowie nie s膮 偶ywymi postaciami, lecz tylko symbolami kultury, w jakiej
przysz艂o im 偶y膰.
SKALA:
Bohaterowie rejsu
Stanis艂aw Tym i Leszek Kowalewski
Re偶yseria: Marek Piwowski / Scenariusz: Janusz G艂owacki i Marek Piwowski / Zdj臋cia: Marek Nowicki / Muzyka: Wojciech Kilar
Obsada aktorska:
- Stanis艂aw Tym jako fa艂szywy kaowiec
- Zdzis艂aw Maklakiewicz jako in偶ynier Mamo艅
- Wanda Stanis艂awska-Lothe jako Krystyna Mamoniowa
- Jan Himilsbach jako Sidorowski
- Irena I偶ykowska jako Sidorowska
- Jolanta Lothe jako dziewczyna przechadzaj膮ca si臋 w strojach k膮pielowych
- Jerzy Dobrowolski jako kolega kaowca
- Andrzej Dobosz jako filozof
- Feridun Erol jako marynarz
- Ryszard Pietruski jako kapitan
- Janusz K艂osi艅ski jako 艣piewak J贸ziu
- Leszek Kowalewski jako poeta
- Wojciech Pokora jako uczestnik rejsu
- Roman Suszko jako brodacz
- Wac艂aw Antczak jako cz艂onek komisji konkursowej
- Eugeniusz Gajewski jako cz艂onek komisji konkursowej
- Maria G臋sicka jako pani Misia
- Wawrzyniec Tryba艂a-Olszewski jako 艣piewak
- Sobczyk jako s臋dzia
- Roman Soko艂owski jako uczestnik zgaduj-zgaduli
- Piotr Pietrzyk jako uczestnik zgaduj-zgaduli
- Tomasz Lengren (niewymieniony w czo艂贸wce)
- Zofia Czerwi艅ska (niewymieniona w czo艂贸wce)
- Jerzy Karaszkiewicz jako w臋dkarz
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz